Moerkapelle 1 levert strijd en verovert punt in wedstrijd tegen Floreant 1 in Boskoop

Floreant 1

... (kopbal)

14 mei 2022 14:30

M.G. Begeer

Sportpark Floreant
Hoogeveenseweg 1
2771TA
BOSKOOP
tel. 0172-213686

Zaterdagmiddag jl. reisde Moerkapelle 1, na het verlies in de doordeweekse wedstrijd tegen koploper Haastrecht, af naar Boskoop voor de wedstrijd tegen Floreant 1. De thuisclub staat derde op de ranglijst en doet mee in de strijd om een plaats in de nacompetitie. Moerkapelle kan elk punt gebruiken tegen de strijd om degradatie. Punt(en) verlies kunnen beide ploegen zich dus vandaag niet veroorloven. Moerkapelle trad aan met de jeugdige keeper Jansen op doel en zonder de geblesseerde Van den Berg.

Floreant zocht vanaf het eerste fluitsignaal de aanval op en Moerkapelle moest, zoals ook tegen Haastrecht, volop verdedigen. Soms kon Moerkapelle er even onderuit spelen en een aanval tot stand brengen. Het was wederom hard werken voor de ploeg van trainer Van der Klok, maar van meet af aan was duidelijk dat men daar ook vanmiddag weer voor wilde knokken.

Het spelbeeld bleef de eerste helft hetzelfde: Floreant was veel aan de bal, maar het aanvalsspel liet te wensen over. Nauwkeurigheid ontbrak in de passing. Regelmatig werd daarom de oplossing van een lange bal gezocht ,maar ook daar wist Moerkapelle wel raad mee. Dat het bij rust nog 0-0 stond was ook de verdienste van Moerkapelle, dat verdedigend met De Gooijer op de plaats van Van den Berg goed op de been bleef.

In de rust wisselde Moerkapelle Kievit voor Koorevaar, waardoor er meer snelheid in de aanvalslinie van Moerkapelle kwam. Floreant bleef met het zelfde spelletje proberen de verdediging van Moerkapelle te verschalken, dat lukte eigenlijk bijna niet, mede door enkele uitstekende reddingen van keeper Jansen.
Een kwartier voor tijd rende Salm, na een goede steekbal van Doornebosch vanaf het middenveld die achter de verdediging van Floreant belanden, af. De keeper van Floreant kwam zijn doel uit maar moest waken voor het einde van het strafschop gebied. De bal bleef even tergend langzaam hangen en Salm was er heel snel bij om de bal over de keeper heen te wippen en daarna geheel tegen de verhouding in vrij in het doel te schieten.
Vanaf dat moment zette Floreant alles op alles om de schade nog enigszins te beperken. Er kwamen twee aanvallers bij, zodat er een overmacht aan aanvallers op het veld werd gecreëerd. Dat leidde vijf minuten voor tijd tot een enorme scrimmage voor het doel van Moerkapelle, maar de bal ging er weer niet in. Uiteindelijk viel het Boskoopse doelpunt alsnog in blessuretijd. Een hoge bal vanaf de linkerflank werd netjes binnengekopt.
In de resterende 7 minuten blessuretijd kregen beide ploegen nog een kans op de overwinning. Vlak voor het einde kreeg Koorevaar nog de kans om met een schot de drie punten mogelijk te verzilveren, maar hij koos voor een, te harde ,voorzet die werd over gekopt door spits Koolhaas en tot slot was Floreant nog dicht bij de overwinning. Dit schot werd op fraaie wijze gekeerd door de jonge doelman Jansen, die daarmee een kostbaar punt veiligstelde voor zijn ploeg.

Moerkapelle heeft gestreden en op basis daarvan een punt veroverd, maar het veldoverwicht was vanmiddag duidelijk voor de thuisclub dat dit, gelukkig voor Moerkapelle, niet in voldoende doelpunten heeft weten om te zetten. Moerkapelle blijft in de strijd om de degradatie ook vandaag nog net Gouderak voor. Zaterdag wacht de thuiswedstrijd tegen het laag geklasseerde Ammerstol.

Opstelling: Gino Jansen, Mischa Slingerland (80: Wesley de Wilde), Thijs van Nieuwkoop, Matthias de Gooijer, Richard Koole, Lucas Doornebosch, Harmen Verweij, Timo Verheij (22: Michael Koolhaas), Stef van der Salm, Jeffrey Kievit (46: Tim Koorevaar), Jonathan van Rijthoven.