VOG verklaring

VOG verklaring voor vrijwilligers die werken met minderjarigen

Een sportvereniging moet een veilige omgeving zijn voor iedereen en dus ook voor minderjarigen of andere kwetsbare personen in het bijzonder.
Ook wij als v.v. Moerkapelle hechten grote waarde aan de veiligheid van onze (jeugd)leden.
Eén van de middelen voor v.v. Moerkapelle om een veilige sportomgeving te creëren en onder meer seksuele intimidatie te voorkomen is het vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan vrijwilligers die werken met minderjarigen.

Het NOC*NSF en de KNVB stimuleren dit bij hun leden. Dit betreft onder meer  leiders, trainers, verzorgers,  jeugdscheidsrechters, vertrouwenspersonen en jeugdcommissieleden.

Het bestuur van v.v. Moerkapelle onderschrijft het belang van een VOG voor genoemde vrijwilligers. Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring van het ministerie waaruit blijkt dat het gedrag van een persoon in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Dit wordt beoordeeld middels een screening. De vrijwilliger kan met de VOG aantonen dat hij of zij in het verleden geen strafbaar feit heeft gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.

Daarom verlangt v.v. Moerkapelle met ingang van a.s. seizoen (2023-2024) een geldige VOG van vrijwilligers die werken met minderjarigen.

Het invoeren van een VOG binnen de sport en dus ook binnen onze vereniging geeft meer zekerheid over personen. De VOG is daarmee een belangrijk onderdeel van het preventie- en integriteitsbeleid van elke vrijwilligersorganisatie.
Een VOG staat ook wel bekend als bewijs van goed gedrag.

Het is één van de maatregelen die een sportvereniging kan nemen om de kans op grensoverschrijdend gedrag als bijvoorbeeld seksuele intimidatie binnen de club te verkleinen. Het geeft meer zekerheid over het verleden van (nieuwe) trainers, coaches, begeleiders of verzorgers en het vermindert de kans dat personen, die eerder in de fout zijn gegaan met minderjarigen of andere kwetsbare personen, een functie bij de sportvereniging kunnen uitoefenen waarbij hij of zij met dergelijke personen te maken heeft.

Door als vereniging een VOG te verlangen van iedereen die in zijn functie in aanraking komt met minderjarigen of andere kwetsbare groepen, laat v.v. Moerkapelle zien dat het de veiligheid van haar leden serieus neemt.

Wij hopen echt op ieders begrip en willen onze vrijwilligers alvast hartelijk danken voor de medewerking. Het aanvragen van een VOG als vrijwilliger van v.v. Moerkapelle  is gratis.

Het bestuur en de jeugdcommissie zijn bekend met de wijze waarop een aanvraag voor een VOG kan worden gedaan.