Renovatie hoofdveld v.v. Moerkapelle staat nog dit jaar op de rol.

27 augustus 2021 14:45

Zoals u wellicht weet huurt v.v. Moerkapelle de voetbalvelden van gemeente Zuidplas. De gemeente is verantwoordelijk voor het groot onderhoud. In april heeft de gemeente ons hoofdveld laten beoordelen op kwaliteit. De uitslag hiervan was dat het veld niet voldeed aan de gestelde eisen.

Renovatie hoofdveld v.v. Moerkapelle staat nog dit jaar op de rol.

Zoals u wellicht weet huurt v.v. Moerkapelle de voetbalvelden van gemeente Zuidplas. De gemeente is verantwoordelijk voor het groot onderhoud. In april heeft de gemeente ons hoofdveld laten beoordelen op kwaliteit volgens NOC*NSF-normen en reglementen van de KNVB. Dit om te zien of het hoofdveld nog een enkele jaren mee zou kunnen. De uitslag was dat het veld niet voldeed aan de gestelde eisen. Gelet op alle te nemen maatregelen werd ook verlenging van de levensduur niet zinvol meer geacht. De gemeente heeft daarna besloten om dit jaar het vervangen van het hoofd te gaan voeren.

Als eerste is hierover met ons bestuur gesproken en daarna is de opdracht om de vervanging voor te bereiden gegeven. Daarna is een programma van eisen en wensen beschreven. De globale planning is om in oktober/november 2021 de toplaag en alle daarbij behorende zaken van het hoofdveld te renoveren. Aan de hand van het programma van eisen is een bestek opgesteld en vind aanbesteding plaats.

Gelet op de uitgangspunten van de gemeente wordt met de renovatie van het hoofdveld globaal uitgegaan van onderstaande uitgangspunten:

• Renovatie van het kunstgrasveld
  • Vervangen bestaande kunstgrasmat van het veld met SBR infill voor een gelijkwaardig veld met SBR infill.
  • Hergebruik bestaande constructie onder de kunstgrasveld.
  • Verhardingen rond het veld worden nagelopen op gebreken.
  • Hekwerken rond het veld blijft gehandhaafd.
  • Dug-outs van het veld naar buiten verplaatsen
  • Vervangen wegdraaibare jeugddoelen door verplaatsbare jeugddoelen.
  • Aanbrengen van maatregelen bij het veld om verspreiding van infill en de door slijtage vrijkomende microplastics naar de omgeving zoveel mogelijk tegen te gaan.
  • Leveren en aanbrengen van 2 nieuwe seniorendoelen en 4 verplaatsbare jeugddoelen.
  • De lichtinstallaties rond het veld blijft gehandhaafd

Het project kent de onderstaand globale planning:

• Definitief Programma van Eisen          begin juli
          • Start aanbestedingsprocedure            medio augustus
          • Start renovatie veld 1                            medio oktober
          • Speelklaar hoofdveld na renovatie      medio november

Los van de werkzaamheden die wij als vereniging ook zelf voor en tijdens deze renovatie dienen uit te voeren  (zoals: alle sponsorbroden dienen verwijderd en herplaats te worden) betekent dit dat er een maand lang (planning 4 weken) geen gebruik kunnen maken van ons hoofdveld. Alle trainingen en wedstrijden dienen dan zoveel als mogelijk afgehandeld te worden op ons tweede veld en derde (kleine) veld.

Vanzelfsprekend hadden wij als bestuur en vereniging ook veel liever gezien dat de renovatie een aantal maanden eerder was uitgevoerd maar dat was na de constatering in april jl. niet meer mogelijk.

Uiteraard zullen wij binnenkort contact opnemen met de KNVB om de inplanning van wedstrijden in die periode met elkaar te bespreken. En zullen we ons buigen over een alternatief trainingsschema voor deze periode.

Wij vonden het verstandig u in een vroegtijdig stadium kennis te laten nemen van deze renovatie. Wij vragen u om begrip en medewerking in de trainings- en speelmogelijkheden die in die periode resteren. Het zal voor enkele weken passen en meten worden. Zodra wij de definitieve planning van de gemeente vernemen aangaande dit plan informeren wij u uiteraard verder.

Bestuur v.v. Moerkapelle