Moerkapelle 1 knokt maar verliest toch uitwedstrijd in Polsbroek tegen SPV ‘81

... (intikker)

Mannen, 1, 4e klasse C

2 december 2017 14:30

Moerkapelle speelde afgelopen zaterdag, onder mistige en koude weeromstandigheden, de uitwedstrijd in Polsbroek tegen de plaatselijke SPV ’81. Ook een vereniging waarin we de laatste jaren  regelmaat wisten te winnen, maar dat is de laatste seizoenen al iets anders geworden. Punten uit de polder meenemen is lang niet meer zo eenvoudig.
Moerkapelle begon zonder Van Dommele, matig aan de wedstrijd, maar werd na 5 minuten al in het zadel geholpen. Na een aanval via Koorevaar onderschepte de keeper van SPV de bal. Zijn uittrap belande op de rug van een eigen speler en daarna voor de voeten van Sluiter. Die schoot meteen raak alhoewel ook gezegd moet worden dat de keeper ook nog over dit schot heen dook. Moerkapelle had het Sinterklas cadeautje uitgepakt, maar was nog lang niet zeker of zij ook de punten in de zak mee naar huis konden nemen. Moerkapelle viel daarna het eerste half uur volop aan en creëerde ook een paar goede kansen. Een strafschop wegens een handsbal werd niet gegeven en de 0-2 kwam er niet. Zelfs het in het openbaar natrappen van een verdediger op Koorevaar werd niet bestraft.
De bang geworden Koorevaar kreeg nog een kans maar durfde  het duel met de keeper niet meer aan te gaan, want anders had de 0-2 er alsnog ingezeten. Na een half uur spelen ging het, door een enorme dwaling van de scheidsrechter, die tot dan toe redelijk floot, vanmiddag weer volledig mis voor Moerkapelle. Door een volkomen onbegrijpelijke flater van de scheidsrechter werd SPV in het zadel geholpen. Bijna alle toeschouwers en ook de journalist van de landelijke pers konden het niet begrijpen waarom de scheidsrechter niet gewoon voor een overduidelijke buitenspel situatie floot. Op de vleugel, ongeveer 15 meter na de middenlijn, hield de speler van SPV zelf al in mede ook omdat de betrouwbare grensrechter van Moerkapelle terecht vlagde en de speler inzag buitenspel te staan en een fluitsignaal al verwachtte. Wonderbaarlijk bleef dit fluitsignaal van verre afstand uit met als gevolg dat uit de voorzet de spits de gelijkmaker vrij kon inschieten. Het zou ook vanmiddag de enige keer blijven dat de scheidsrechter niet reageert op een vlagsignaal van een van de grensrechters.

Moerkapelle probeerde de draad, na enig protest en een gele kaart natuurlijk, weer op te pakken, maar was van streek en de wedstrijd kreeg gelijk een geheel ander karakter. Moerkapelle was weer eens geheel ten onterechte van slag gebracht en de thuisclub zag in dat zij meer mochten dan normaal gesproken. Gezegd mag worden dat ook SPV nog wel enkel aardige kansen wist te creëren, maar ook zij konden voor rust de bal niet achter de keeper van Moerkapelle meer krijgen.
Tijdens de rust bij het verlaten van het veld werd door de trainer navraag gedaan bij de scheidsrechter. Zijn reactie, openlijk te horen sprak boekdelen: ”Het zou kunnen“ gaf hij toe, maar daar had Moerkapelle helemaal niets meer aan. SPV rook dat zij de strijd mochten aangaan en dat deden ze na rust ook.

Het spelbeeld vrij snel en nam de thuisclub met het bekende vechtvoetbal meer en meer het initiatief. Na 7 minuten spelen kwam hier, vanuit een schot uit een mêlee van spelers, de voorsprong voor SPV uit voort. Moerkapelle wist binnen twee minuten de gelijkmaker te realiseren. Uit een door Koorevaar goed genomen corner kopte Sluiter de bal keurig binnen. Maar de thuisclub speelde naar de kantine toe en aangemoedigd van onder het afdak vandaan trok men direct weer ten aanval. Tien minuten later was het weer prijs en wist SPV de 3-2 te noteren. SPV zat er bovenop. Moerkapelle was de draad even kwijt en daar profiteerde SPV optimaal van, want enkele minuten later werd het zelf 4-2. Moerkapelle gaf niet op en wist binnen de minuut vanaf de aftrap zelfs, in de 68ste minuut nog de 4-3 te scoren. Vanuit aangeven van Sluiter stond Koorevaar nu vrij en zijn schot trof keurig doel.
Moerkapelle zette daarna alles op alles op toch dan nog maar een puntje te mogen meenemen. Koorevaar raakte nog de paal, maar de vele aanvallen van Moerkapelle mochten helaas niets meer opleveren. Beide ploegen knokte tot het laatst toe voor de overwinning, maar de eindstand was mede door toedoen van een falende leidsman weer bepaald. Waarom toch, wordt de gedachte bij Moerkapelle met de week meer en meer. Toeval !, gelet op het aantal  keren (vier !) dit seizoen kan men daarin bij Moerkapelle al bijna niet meer in te geloven. Treurig is het wel dat het spelletje door ‘niet consequente” leidsmannen zeer regelmatig naar de eigen hand wordt gezet. Het zou de KNVB sieren om hier veel meer aandacht aan te schenken.  Een gelijkspel was vanmiddag (weer) op zijn minst verdiend geweest, maar de vraag is veel meer wanneer de leidsmannen het weer toelaten dat Moerkapelle geen verder onrecht meer wordt aangedaan. Volgende week speelt Moerkapelle de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen het hoger op de ranglijst staande Rohda’76 uit Bodegraven.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Thymen Eindhoven, Peter Zijderhand, Daniel van den Hoven©, Arco Verweij, Harmen Verweij, Tim Koorevaar, Remon de Bruin (64: Frank van der Bas), Michael Koolhaas,  Laurens Sluiter,  Redouan Bodouaou (80:Alex Vonk)