Gehavend Moerkapelle kon deze keer geen vuist maken tegen matig spelend NSV ’46

... (solo)

Mannen, 1, 4e klasse C

10 februari 2018 14:30

Moerkapelle speelde afgelopen zaterdag de uitwedstrijd tegen NSV ’46.In de eerste competitie wedstrijd had v.v. Moerkapelle thuis ruimschoots verloren. Het zag er met alle schorsingen die overgehouden waren aan de bijzondere wedstrijd  van vorige week op voorhand niet rooskleurig uit. Invallers vandaag waren onder meer de gebroeders Koole. Ook NVS ’46 is niet in het goede doen zoals in de eerste wedstrijd, zo lezen wij in het Programmaboekje van NSV '46 onder Piekfijn bekeken onder meer: “ laten we maar hopen op een overwinning vandaag en de situatie verder per week bekijken. De gloriedagen lijken enigszins Passé“. Dus wie weet viel er toch nog wel iets te halen vandaag !

Het zwaar gehavende Moerkapelse elftal startte behoudend en zocht van meet af aan de counter op. Dat lukte tot 2 keer toe aardig, maar daarna moest Sluiter zich helaas alweer wegens een hamstring aandoening laten wisselen. Was er aanvankelijk nog enige hoop redelijk tot aanvallen te komen dan was dit wel het moment dat we konden verwachten dat dit nog minder zou worden. Moerkapelle verdedigde net als vorige week goed. De thuisclub had erg veel moeite om de aanval goed op te zetten, of door te dringen door de goed staande verdediging van Moerkapelle. Van groot gevaar was het eerste half uur aan beide zijde geen sprake. Na een ruim half uur spelen zat het NSV ’46 niet tegen toen een halve voorzet, half schot, van links door keeper Sloof net niet geraakt kon worden en de bal via de binnenkant van de paal het doel in rolde.
In de tweede helft begon Moerkapelle zelfs iets beter en probeerde het om de eerste fase de aanval te zoeken. Dat leverde zeker enkele goede kansen op. De grootste kans daarbij was voor Koorevaar die, na een goede aanval over Koole de gelijkmaker vanaf enkele meters vrij voor het inschieten had. Hij schoot de bal toch nog voorlangs. NSV’46 probeerde in de tweede helft met enkeel counters de voorsprong te vergroten. Na 55 minuten spelen probeerde de spits het anders, in plaats van het uitspelen van een aanva,l lukte het hem om, na vermeend buitenspel (bevestigt door NSV zelf)  slalomende door de verdediging heen te gaan. De 2-0 was hiermee een feit. De wedstrijd was hiermede gespeeld. Het onterecht gehavende Moerkapelle kon niet meer doen en NSV kon kennelijk ook niet beter !
De NSV redacteur van het artikeltje Piekfijn heeft het haarfijn gezien. Dit NSV was geen schim meer van het elftal dat in de eerste competitie helft ruimschoots van Moerkapelle wist te winnen. Als Moerkapelle op volle kracht had kunnen aantreden dan had het zeker een mooie gelijke opgaande wedstrijd kunnen worden. Uiteraard niets dan lof voor onze invallers, die nu met de inzet van allen erger hebben weten te voorkomen. Een saaie wedstrijd, zeker ook van NSV ’46 zijde. De glorie dagen lijken voor beide elftallen even voorbij.

Over glorietijd gesproken in het programmaboekje van NSV’46 treffen we het hoofdstuk:
“Uit het Archief” aan.
Dat aardige artikeltje over v.v. Moerkapelle uit de vorige eeuw kunnen we u zeker niet onthouden.
“ NSV en Moerkapelle zijn tot medio 1960 jaarlijks elkaars tegenstander in de GVB (Goudse Voetbal Bond). Tot Moerkapelle in 1966 kampioen werd door Soccer Boys met maar liefst 14-0 ! te verslaan. NSV werd in 1969 kampioen en promoveert eveneens naar de 4de klasse KNVB. Als vrij snel komen de beide ploegen elkaar weer tegen in het seizoen 1970. In het artikel worden alle elftallen uit die competitie opgesomd. In november 1970 ontvangt Moerkapelle NSV dus weer. In de NSV Kroniek valt te lezen “Voortdrijvende op routine en techniek zal NSV er bij Moerkapelle beslist niet mee komen, Nee alleen een optimale inzet en een onverzettelijke wilskracht zullen daar onze wapenen moeten zijn”. Wijze woorden, maar nog mooier als we lezen dat Moerkapelle thuis maar liefst met 3-0 wist te winnen. NSV speelde technisch beter, maar vooral de inzet van de Moerkappellenaren was (toen al !) veel groter volgens het dagblad Rijn en gouwe uit die tijd.
De return vond eind maart 1971 plaats. En opnieuw winst voor de jongens uit Moerkapelle !. Het commentaar van de NSV Kroniek dan is kort en krachtig: “Het heeft geen zin om ach en wee te roepen, we hebben weer verloren. De oorzaak van de nederlaag was duidelijk, de wedstrijd duurde 5 minuten te lang. Ook nu wist de tegenpartij aan het slot de overwinning binnen te slepen.
Een groot compliment voor het Moerkapelse elftal uit die tijd !

Een ding is zeker gelijk gebleven: aan de inzet van de spelers binnen de lijnen behoeven we toen en nu niet te twijfelen, de oorzaken van het verlies nu ligt op andere vlakken en op enig geluk behoeven we niet hopen dat bestaat dit seizoen kennelijk zelden meer.
Volgende week speelt Moerkapelle weer thuis dan tegen Linschoten.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Thijs van Nieuwkoop, Peter Zijderhand (75: Dani Slingerland), Justin van den Hoven, Joop van Beek, Remon de Bruin, Daniel van den Hoven©, Michael Koolhaas (70: Frank van der Bas), Laurens Sluiter (10: Richard Koole), Tim Koorevaar, Sander Koole