Moerkapelle 1 veel beter maar Woerden wint mede door dwalende fluitist.

Woerden 1

Mannen, 1, 4e klasse C

21 oktober 2017 14:30

Moerkapelle nam het zaterdagmiddag jl. thuis op tegen SC Woerden. Deze vereniging is dit jaar gestart met het prestatief voetbal op zaterdag. Een jong en enthousiast team met een mooi aantal begeleiders. Daar kunnen kan men in het hedendaagse voetbal in deze tijd trots op zijn. Moerkapelle had vorige week van een betere tegenstander flink klop gekregen en was er op uit om zichzelf te revancheren.

Op het winderige veld liet een gemotiveerd Moerkapelle direct blijken dat zij de drie punten vandaag thuis wilden en konden houden. Met veel energie domineerde Moerkapelle de gehele eerste helft. Het zette Woerden van meet af aan onder grote druk. De eerste kansen waren voor Koorevaar en H. Verweij na verkeerd uitverdedigen van Woerden. Jager schoot over, maar na een half uur spelen kwam Moerkapelle volkomen terecht op voorsprong. Het was Eindhoven die met een steekpass Sluiter wist te bereiken. Sluiter ronde keurig af. Tien minuten later was het weer Sluiter die netjes wist te scoren, dacht hij zelf en het publiek, maar de scheidsrechter had iets geconstateerd, wat is niet duidelijk geworden, vast houden of buitenspel ?, het zag er allemaal niet naar uit, maar de goal werd alsnog afgekeurd. Gelet op de vele kansen die Moerkapelle kreeg was er weinig sprake van weerstand, Moerkapelle had de overtuiging dat er zeker nog wel een aantal doelpunten zouden kunnen volgen. Helaas ging Moerkapelle daarna lang niet altijd effectief om met de geboden kansen. Voor rust werd er daarom niet meer gescoord.

Ook vanaf de aanvang van de tweede helft lag het initiatief aanvankelijk bij Moerkapelle. Een schot van Koorevaar een kopbal van Sluiter en nog veel meer goede kansen kreeg Moerkapelle. Waar in de eerste helft deze kansen  naast en over gingen, kwam Moerkapelle nu de keeper van Woerden steeds tegen als een goede en grote sta in de weg. Met drie goede reddingen voorkwam hij dat de achterstand verder opliep. Meest opzienbarende actie was het schot van Van Beek dat de keeper op grandioze wijze uit het doel rammelde. Niet wees er op dat de overwinning van Moerkapelle in gevaar zou kunnen komen. Woerden was zelden of niet te zien in het strafschopgebied van Moerkapelle. Tot dat de wel erg jonge leidsman het allemaal wat minder scherp ging zien. In de 80ste minuut brak Van Dommele door de verdediging van Woerden. Een vrije loop op de keeper werd door het shirt van zijn lijf te trekken brut gepareerd door een verdediger van Woerden. Vrije trap en rode kaart was op zijn plaats. Maar de onervaren leidsman deed niets. De bal komt daardoor bij de keeper en zijn uittrap luidde direct de zeer onverwachte gelijkmaker in. En wat gebeurd ! de verdediger krijgt alsnog slechtst de gele kaart, ofwel de overtreding was wel degelijk waargenomen ! Natuurlijk was de linkerspits van Woerden de gehele middag al een zeer gevaarlijke man, maar de voorzet had nooit gekomen als de eerdere zware overtreding gewoon op tijd was bestraft. Moerkapelle was zeer begrijpelijk geheel van streek en had nog tien minuten om de draad weer op te pakken en deed dat ook. De volgende flater volgde snel. Een geheide strafschop voor Verweij werd ook nog eens weg gefuifd. Vreemd dat de gemoederen bij spelers dan gaan oplopen. Van die situatie profiteerde Woerden twee minuten voor tijd en uit het niets volgde ook nog eens de 1-2 op het scorebord. Een ieder die de wedstrijd heeft aanschouwd zal zich afvragen of dit nu wel verdient was. Veel mensen zullen zeggen van niet. Zij hebben gelijk, maar uiteindelijk telt het resultaat. Moerkapelle moet voor een deel de hand in eigen boezem steken en gewoon voor rust de stand al naar een veel grotere voorsprong tillen. Mag men dan niet kritisch zijn, zeker wel want de doorbrak van Van Dommele en de niet gegeven strafschop zijn in hoge mate ook bepalend voor dit eindresultaat. Moerkapelle speelde vanmiddag bij vlagen goed en kreeg veel te weinig mede door onjuiste beslissingen van een jonge leidsman, die zich zelf bij regelmaat boven de wedstrijd verheft en te veel dubieuze gele kaarten trok. Daar zou zelfs ook op dit niveau geen sprake van mogen zijn. Een jonge nieuwe lichting is goed, maar dan wel met voldoende ervaring en kwaliteit. Kennelijk lukt het de KNVB nog steeds niet om het leiden van amateurwedstrijden, ook in deze klasse, op het juiste niveau te krijgen. Heel veel goedwillende verenigingsmensen, trainers, spelers en ga zo maar door steken wekelijks vele vrijwillige uren in de clubs van het amateurvoetbal. Het wordt hoog tijd dat de KNVB zich realiseert dat de leiding van een wedstrijd bepalend is voor de kwaliteit van het spelletje en dus ook van heel groot belang voor het voortbestaan van het amateurvoetbal.

Na de grote teleurstelling die dit met zich brengt zal Moerkapelle er voor moeten zorgen om volgende week even gemotiveerd weer aan de volgende wedstrijd uit tegen Aarlanderveen te beginnen. Met zoveel kansen blijft er hoop en verwachting dat het veel beter kan uitpakken dan afgelopen zaterdag.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Thymen Eindhoven, Peter Zijderhand, Arco Verweij , Davey Jager, Harmen Verweij, Tim Koorevaar, Remon de Bruin ©, Laurens sluiter, Jaron van Dommele, Redouan Bodouaou (46: Joop van Beek),