Strijdvaardig Moerkapelle 1 ook minimaal gelijkwaardig aan koploper Siveo’60

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse B

30 november 2013 14:30

Egmond, J. van

Moerkapelle 1 trad zaterdagmiddag jl. wederom aan tegen een koploper. Door het gelijke spel tegen SVS 4 weken terug was Siveo ’60 sindsdien de nieuwe koploper. Siveo ’60 is de laatste jaren regelmatig terug te vinden in dezelfde competitie als Moerkapelle. Veelal zijn dit interessante duels waarvan vooraf niet voorspelbaar is of er een winnaar volgt en zo ja wie dit zal zijn.

Ook zaterdag jl. was het weer een enerverend duel met kansen over een weer, maar over het geheel genomen was Moerkapelle eigenlijk net een tikkeltje beter.

Waar Moerkapelle er voor vreesde dat Siveo ’60 sterk aanvallend uit de startblokken zou komen was daar in het geheel geen spraken van. Het eerste kwartier kwam Siveo ’60 nauwelijks aan spelen op de helft van Moerkapelle toe. Moerkapelle kwam duidelijk feller uit de startblokken en creëerde in die beginfase ook de eerste goede kansen. Vanuit een slimme van Zijderhand op Arco Verweij rende deze op zijn wijze naar voren en gaf vanaf links een keurige strakke voorzet keurig op het hoofd van Van Dommele. De strakke kopbal naar de grond verdiende een beter lot dan op de teennagel van de keeper Streng van Siveo ’60. Moerkapelle bleef aandringen en was de eerst5e helft duidelijk sterker dan de tegenstander. Na een half uur spelen wist Siveo ’60 de eerste mogelijkheden bij het doel van keeper Slingerland op de mat te leggen. Enkele van deze kansen waren niet ongevaarlijk maar keeper Slingerland liet zich vanmiddag van meet af gelden en wist een grote kans voor Siveo ’60 van dichtbij te pareren. In de 40ste minuut moest middenvelder Van Dommele geblesseerd het veld verlaten. Hij werd vervangen door Stefan Sallevelt. Moerkapelle trok daarna wederom ten aanval en ontbeerde in de slotminuten van de eerste helft dat hele kleine beetje geluk om gewoon afstand te nemen van haar tegenstander. Tot twee keer toe werkte het houtwerk niet mee, tot twee keer toe schoot de bal het veld weer in. Een vrije trap van De Bruin ging over de keeper heen in het ´zesje” tegen lat en binnenkant paal er weer uit en direct erna werd vanuit een scrimmage voor doel de paal nogmaals geraakt.

In de eerste fase na rust viel Moerkapelle volop aan, maar ook Siveo ’60 had haar ritme beter gevonden. De openingsgoal van de middag viel na bijna een kwartier spelen. De zoveelste voorzet van Moerkapelle werd door de verdediger in het strafschop gebied met de hand beroerd. In de seconde daarna werd de bal door de spits van Moerkapelle in het doel geschoten. Echter de scheidsrechter had niet afgewacht en floot voor een strafschop. De penalty werd feilloos benut door aanvoerder Wouter Noorlander (1-0). Moerkapelle zette aan om de voorsprong te vergroten maar ook Siveo ’60 wisselde en gooide alle remmen nu eindelijk los. Beide ploegen kregen kansen maar de wedstrijd werd vanaf dat moment overheerst door het vele fluiten, voor elk klein duwtje, van de scheidsrechter. De beste kans aan Moerkapelle zijde was nog voor Harmen Verweij die zijn snelle en lange rush net niet met een doelpunt zag bekroond. Siveo ’60 zetten meer en meer aan, maar keeper Slingerland redde keurig op een afstandsschot. Echter dat kleine beetje geluk dat Moerkapelle voor rust had ontbeerd was voor Siveo ’60 in de 72ste minuut voldoende om de gelijkmaker te kunnen scoren. Uit een ingooi en een klutsbal op de rand van het strafschopgebied viel de bal voor de voeten van een van de spitsen die vrijelijk kon raakschieten. Een teleurstelling die voor het hard werkende Moerkapelle op een lastig moment kwam. Verweij werd in die fase bestraft met een gele kaart voor het slechts enkele meters naar achter tikken van de bal. De krachten aan Moerkapelle zijde waren bijna verspeeld en de vermoeidheid werd zachtjes aan zichtbaar. Siveo ’60 zetten in het laatste kwartier meerdere malen aan maar stuitte ook even zoveel keren op de verdediging en uitblinkende keeper Slingerland van Moerkapelle. Hij was het die in de slotfase meerdere keren uitmuntend zijn doel verder schoon wist te houden. Tot twee keer toe wist hij de inzet maar ook de rebound te stuiten. Moerkapelle verdiende zeker op basis van het eerste uur spelen net iets meer dan Siveo ’60 maar het laatste kwartier liet Siveo ’60 zien wat ook zij waard zijn. Al met al een leuke wedstrijd. Moerkapelle heeft de afgelopen weken laten zien dat zij zich met de koplopers kan meten door tweemaal gelijk te spelen en een keer te winnen. Het is de kunst om dit ook de laatste twee competitiewedstrijden tot aan de winterstop door te zetten.

Opstelling Moerkapelle: Patrick Slingerland, Arco Verweij, Taco Drost, Peter Zijderhand, Thijs van Nieuwkoop, Wouter Noorlander, Remon de Bruin, Jaron van Dommele (40: Stefan Sallevelt), Brend Hoogma, Justin van den Hoven(85:Alex Vonk), Harmen Verweij