Terechte maar onnodige nederlaag vrouwen 1

Moerkapelle VR1

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 3

3 oktober 2015 12:00

Vandaag mochten onze vrouwen voor hun tweede competitiewedstrijd afreizen naar Hazerswoude om aldaar tegen de plaatselijke boys (girls) te spelen.

Met een goed gevoel na de overwinning van vorige week, hadden we er ook nu weer zin in. 3 Weken geleden hadden we namelijk nog met 1-1 gelijk gespeeld tegen deze tegenstander voor de beker.

Nadat de tactiek voor deze week was besproken begonnen we met de wedstrijd. Waar Moerkapelle vorige week voornamelijk de bovenliggende partij was, met name op het gebied van inzet en strijd, was het vandaag vanaf het eerste fluitsignaal precies andersom. Hazerswoude won vrijwel alle duels en lieten de bal veel beter van de ene naar de andere speelster gaan. Er volgden enkele kleine mogelijkheden en twee enorme kansen voor onze tegenstander. Bij beide kansen was het gelukkig Shirley die de spitsen nog van scoren af kon houden.

Echter in de 25ste minuut gebeurde dan toch het onvermijdelijke. Na een vrije trap vanaf de zijkant van het veld, werd de bal in eerste instantie nog door de Moerkapelle verdediging worden weggewerkt. De bal kwam echter weer in de voeten van een speelster van Hazerswoude die ongehinderd mocht voorzetten en de totaal vrijstaande spits bereikte. Voor haar was het geen probleem de bal vanaf 5 meter tegen de touwen te werken.

Moerkapelle was na deze tegengoal nog niet wakker geschud en in de 27ste en 30ste minuut moest Shirley wederom handelend optreden om erger te voorkomen. Een schot in de korte hoek kon met de voet worden gestopt en een vrije trap werd uit de rechterhoek gestompt. Hierna kwam Moerkapelle iets onder de druk vandaan, maar verder dan twee kleine schotjes van Lisa en Kyra kwamen we niet.

Als coach hoopte ik nog met 1-0 de rust te kunnen halen, maar in de blessuretijd van de eerste helft kreeg Hazerswoude een wat gemakkelijk gegeven vrije trap op 18 meter van ons doel. Deze werd onberispelijk binnen geschoten, 2-0, en dat maakte het net wat lastiger om in de rust alle hoofden dezelfde kant op te krijgen.

Toch na enkele positieve woorden dat we vooral niet moesten opgeven en de strijd aan moesten gaan om nog met een goed gevoel uit deze wedstrijd te komen, begon de tweede helft. Gelukkig pakten onze meiden deze woorden goed op en er stond de tweede helft inderdaad een heel ander Moerkapelle op het veld.

Duels werden vaker gewonnen en we werden ook wat dreigender. We kregen het zelfs voor elkaar Hazerswoude verder van ons doel af te houden en ze bij de opbouw al aan te pakken, waardoor wij meer de bal kregen. In de 60ste minuut werden we dan ook voor het eerst echt gevaarlijk. Vivianne schoot vanaf 16 meter op doel. De Hazerswoude keeper stond op de juiste plek, maar het schot belandde bijna via haar over de doellijn. Vier minuten later was het Jennita die het probeerde met een schot, maar de keepster wist de bal nog net met haar voeten te keren. Het grootste gevaar in de tweede helft van Hazerswoude was een afstandsschot dat via de vingertoppen van Shirley op de paal werd geduwd. Britt kreeg haar verdediging steeds beter op orde.

In de 73ste minuut was het wederom Jennita met een aardige kans, maar een been van een Hazerswoude verdediger redde haar keeper. De mooiste kans was nog in de 79ste minuut, nadat Vivianne zich langs drie verdedigsters wurmde. Ze kreeg het half uit balans nog voor elkaar de bal op doel te krijgen, maar de keepster kon net redding brengen ten koste van een corner.

Na dit laatste grote wapenfeit liep de wedstrijd naar het laatste fluitsignaal toe. Helaas dus op basis van de eerste helft verdiend verloren, maar hopelijk een wijze les geleerd, dat wanneer we vanaf het eerste fluitsignaal strijd leveren we niet hadden hoeven te verliezen.

Volgende week onze eerste thuiswedstrijd tegen Dilettant. We gaan dan weer knallen meiden en dan zullen de Jillz na afloop weer heerlijk smaken.

Barry