Alphia 1 - Moerkapelle 1

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse B

7 september 2013 14:30

Maurits, M.

Moerkapelle speelde zaterdag jl. de eerste uitwedstrijd van dit seizoen tegen Alphia uit Alphen aan den Rijn. De seizoenstart was tot vandaag, wat de prestaties in de beker betreft, goed begonnen, alle drie de wedstrijden waren gewonnen. Dit ondanks het feit dat er na het onverwachte vertrek van de trainer aan het eind van vorig seizoen veel veranderd is.
De nieuwe trainer Koos Disseldorp moest na de vakantieperiode in slechts enkele weken tijd zijn keuzes maken en een basisteam formeren. Het eerste elftal van Moerkapelle kent een groot aantal veranderingen. Aan het einde van vorig seizoen hadden een viertal, voor het elftal belangrijke steunpilaren, Dubbis, Zijderhand, Hertog en Verschoor te kennen gegevens de keuze te maken om lager te gaan voetballen. Veel ervaring zou zo in een keer wegvloeien. Na overleg met de technische commissie is Zijderhand bereid gevonden om zich ook dit seizoen nog voor het eerste elftal in te zetten. Boutasqount heeft de vereniging verlaten. Jeugdige nieuwelingen in het elftal zijn verdediger Job van den Berg en aanvaller Tim Koorevaar. Dus een nieuw elftal met nieuwe kansen en mogelijkheden. Echter tot teleurstelling van vele waren vandaag een aantal spelers die de voorbereiding hadden meegemaakt, wegens zelf gemaakte keuzes vandaag niet beschikbaar.
De van Donk afkomstige Noorlander was vandaag de nieuwe aanvoerder.
Het eerste balbezit was voor Moerkapelle dat onzeker aan de wedstrijd begon. Alphia kwam sterker uit de startblokken. Binnen vijf minuten keken we al tegen een achterstand aan. De van rechts naar binnen draaiende aanvaller van Alphia had een mooi schot in zijn benen en verraste daarmee de verdediging en keeper Slingerland. De bal verdween in de uiterste hoek van het doel. Wellicht moest de verdediging nog wennen aan de nieuwe opstelling met Vonk en Drost in het midden en aan de buitenzijden Van den Berg en Zijderhand.
Moerkapelle nam het initiatief daarna over maar kon in de eerste helft, door onzorgvuldig aanspelen en veelal niet de meest logische keuzes te maken, niet echt veel waar maken. Een enkel kans kwam uit een goed genomen vrije trap van Peter Zijderhand op de voet van Van Dommele, de bal ging ruim over. Ook Alphia was zoekende maar kwam met enkele gevaarlijke counters soms tot aan het doel van onze doelman good old Slingerland, die enkele ballen keurig wist te verwerken. Vlak voor rust was het Alphia dat de score had kunnen vergroten, maar ook deze bal ging over.
Trainer Disseldorp wisselde in de rust de Bruin voor Eindhoven. Moerkapelle begon de tweede helft beter dan de eerste helft en drong van meet af aan op de terechte gelijkmaker aan. De eerste grote kans was voor Verweij op aangeven van de Bruin. Die bal werd door de keeper gepareerd. Na een klein kwartier spelen kwam de gelijkmaker van de voet van Tim Koorevaar, nadat eerst Van Dommele de kans gekregen had, maar die bal kon nog door de keeper het veld in worden geslagen. Vanaf de rand van het strafschop gebied schoot Tim de bal keurig binnen. Moerkapelle viel de fase daarna veel meer aan dat Alphia en kreeg zeker kansen uit goed genomen vrije trappen en andere doelpogingen op een voorsprong, echter deze werden allen niet benut. Moerkapelle zou met een puntje eigenlijk al tevreden moeten zijn, maar zoals zo veel keer gebeurd waren de gevaarlijke counters van Alphia voldoende om toch met de volledige winst het veld af te stappen. Een klein kwartier voor tijd was een misverstand tussen Drost en Slingerland, beide gingen naar de bal en durfde niet, de reden dat Alphia eenvoudig op voorsprong kwam. De aanvaller miste de vrije kop kans niet. In de eindfase werd het zelf nog 3-1 voor de thuisclub. Moerkapelle speelde geen sterke wedstrijd, doch de uitslag lijkt wat overtrokken. Trainer Disseldorp heeft stof tot nadenken en zal nog heel wat aan zijn elftal moeten sleutelen om een stabieler eenheid op het veld te zien opereren. Volgende week wacht de thuis Linschoten als tegenstander.

Opstelling Moerkapelle: Patrick Slingerland, Job v.d. Berg, Alex Vonk, Taco Drost, Peter Zijderhand, Wouter Noorlander ©, Jaron van Dommele (85: Mick Breedijk), Thijmen Eindhoven (45: Raymond de Bruin), Harmen Verweij, Stefan Sallevelt, Tim Koorevaar.