Onnodig verlies Moerkapelle in uitwedstrijd tegen Kamerik

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse D

7 maart 2015 15:00

Hulters, G.P.H.

Zaterdag jl. stond voor Moerkapelle 1 het bezoek aan Kamerik op het programma. Afgelopen jaren speelde Kamerik nog een klasse hoger dan Moerkapelle. Uit de toch al smalle selectie moest er ook deze week, door een onbesuisde actie in de training, een speler afhaken, Zowel Taco Drost als de langdurig geblesseerde Zijderhand konden deze keer hun plaats in de achterhoede niet innemen. Noorlander was weer terug in de geledingen en kon een van deze achterhoede plaatsen opvullen. De late winst van de afgelopen twee wedstrijden was een mooie opsteker voor het elftal.

Kamerik begon de wedstrijd direct met volle energie naar voren waar Moerkapelle nog even aan het aftasten was. Dit resulteerde al snel tot enkele gevaarlijke situaties voor het doel van Moerkapelle, de eerste kopbal ging net over. Maar na 10 minuten kreeg de linkerspits plots de bal hoog aangespeeld en hij stond geheel vrij, kon doorlopen op het doel en via de binnenkant paal binnenschieten. Kamerik wilde direct doorgaan, er volgde nog een kans die net werd over gekopt. Moerkapelle kon daar in die fase, behalve een goede rush van Van Dommele met een te harde voorzet, maar weinig tegenover zetten. Maar daarna nam Moerkapelle het heft voor de rest van de eerste helft en het begin van de tweede helft stevig in handen. Een mooie aanval via Van Dommele en Van der Bas die goed afspeelde op De bruin opende deze periode. De bruin nam de bal beheerst op de pantoffel eb schoot keurig binnen. Na 40 minuten weigerde de wisselvallig fluitende scheidsrechter een vaste strafschop aan Moerkapelle te geven toen Koorevaar met een grove charge in het strafschop gebied finaal onderuit werd gehaald, een onbegrijpelijk moment in de wedstrijd, dat ook de trainer van de tegen partij beaamde. Zo weer de ruststand dan toch met een gelijke stand behaald. Na rust zette Moerkapelle verder aan en kon Kamerik gedurende een lange periode geen grip meer krijgen op het spel van Moerkapelle. Na 5 minuten spelen in de tweede helft was het Justin v.d. Hoven die uit een vanuit een lange bal, vrije trap, van Jurn Hoogma de bal direct langs de keeper van Kamerik schoot. Deze voorsprong was helaas van korte duur. Nog geen 5 minuten later wist Kamerik vanuit een vrije trap na een duel om de bal, keeper Slingerland te verrassen. Slingerland liet de bal op zijn hand vallen in plaats van weg te stompen, de spits van Kamerik was er snel bij om de stand weer gelijk te trekken.

Toch bleef Moerkapelle nog een periode het betere van het spel met grote kansen houden. Eerst was het De bruin die net over schoot. Na een kwartier volgde een hele grote kans voor spits Van den Hoven. Hij kon alleen op de keeper van Kamerik afgaan. Zijn schot belande op het lijf van de keeper in plaats van er langs heen, maar de 3-2 volgde gelukkig en terecht in die fase vrij snel daarna toch. Door een foute pass van Kamerik en het harde werken van dezelfde Van den Hoven veroverde hij de bal op het middenveld en paste direct op Van Dommele die na 65 minuten spelen keurig voor de 3-2 zorgde. Vlak daarna volgde een tweede beslissend moment voor Moerkapelle in de wedstrijd waar de scheidsrechter een grote invloed op had. Van Dommele brak op rechts weer door, de grensrechter vlagde en de scheidsrechter gebaarde en besliste van doorspelen. Na een rush van 30 meter trok Van Dommele de bal voor, naar een op dat moment zeker niet buitenspel staande, Van den Hoven die keurig binnen tikte. De scheidsrechter besloot toen dat Van den Hoven eerder buitenspel zou hebben gestaan. Een regel die volgens vele verkeerd werd geïnterpreteerd en zeer waarschijnlijk ook Moerkapelle de overwinning heeft gekost. Daarna wisselde Kamerik na een blessure en kwam de speler met nr. 15 in het veld. De teleurstelling bij Moerkapelle was groot en werd moeilijk verwerkt. Keeper Slingerland hield in eerste instantie met enkele goede reddingen de voorsprong van Moerkapelle in stand. Echter Moerkapelle was de grip op de wedstrijd na het genoemde incident geheel kwijt, wellicht ook door het betere spel op het middenveld van Kamerik met invaller met nr. 15. Na bijna 80 minuten spelen volgde uit een goede pas (nr. 15) en aanval de gelijkmaker. Dat brak Moerkapelle definitief op. Nog geen 5 minuten later volgde zelfs, gelet op de kansen de niet echt verdiende voorsprong, voor de thuisploeg. Moerkapelle ging ten aanval en kreeg zeker nog kansen, bij een grote kans, vlak voor tijd, na een balletje onderkant van de lat wisten de spelers van Moerkapelle de bal er niet meer in te krijgen. De teleurstelling was groot. Een onnodig verlies in Kamerik met een spannend wedstrijd verloop en een indruk dat vandaag helaas niet alleen de spelers invloed op de eindstand hebben gehad. Volgende week wacht voor Moerkapelle de zware thuiswedstrijd tegen Streefkerk.

Opstelling: Patrick Slingerland, Jurn Hoogma, Jilles Eindhoven,  Wouter Noorlander, Brend Hoogma (45: Thijmen Eindhoven), Daniel van der Hoven, Jaron van Dommele, Frank van der Bas, Remon de Bruin, Tim Koorevaar, Justin van den Hoven(75: Robert van Adrichem)