Moerkapelle volhard in aanvallen en krijgt tegen Dilettant alsnog loon naar werken

Dilettant 1

...

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse D

21 februari 2015 14:30

Wolf, R.

Zaterdagmiddag kwam Dilettant uit Krimpen aan den IJssel bij Moerkapelle op bezoek. De uitwedstrijd in het begin van dit seizoen had Moerkapelle met beter voetbal door een vroege treffer verloren. De uitdaging vanmiddag was groot om daarvan iets recht te zetten. Echter de voorbode bracht niet veel perspectief aan het licht. Van een constante ploeg met deze zelfde spelers is bij Moerkapelle in deze vakantietijd helaas geen sprake. Ook bij Dilettant was dit het geval, zo de voorzitter van de tegenpartij vooraf vertelde. Het niveau van het spelletje komt hierdoor hoe langer hoe meer onder druk te staan. Maar trainer Disseldorp roeit met de riemen die er zijn. Dit keer zonder Sallevelt, Brend Hoogma en Noorlander, maar wel met Drost, en Eindhoven weer in de gelederen werd begonnen aan de wedstrijd tegen Dilettant.

Moerkapelle was de eerste minuten zeker zoekende naar de juiste opstelling. Daar wist Dilettant direct al van te profiteren. De wedstrijd was nog geen 3 minuten oud of de bal werd, na een verdedigingsfout, door een van de spitsen van Dilettant hard tegen het net geschoten. Weer een vroeg voorsprong voor Dilettant en de zoveelste tegenvaller dit seizoen voor Moerkapelle. Moerkapelle kon vanmiddag moeilijk op gang komen. Een goede kopbal van Jurn Hoogma uit een vrije trap leverde vanmiddag het eerste afgekeurde doelpunt op. De goed leidende scheidsrechter had vooraf duwen geconstateerd. Vlak daarna wist spits Justin v.d. Hoven te scoren uit een goede voorzet over de grond van Van Dommele. De bal raakte echter net de binnen kant van de paal en belandde zo in de handen van de keeper. Daarna volgde een serie aanvallen van Dilettant en een moeilijke fase voor Moerkapelle. Een snelle uitval zorgde ogenschijnlijk voor de 0-2, echter de scheidsrechter had op advies van de grensrechter buitenspel geconstateerd. De twijfel daarover bij de tegenstander was kennelijk groot. Het doelpunt werd niet toegekend. Enkele minuten later werd vanuit de tweede linie geschoten en leek het weer raak. Echter nu sprong een van de aanvallers van Dilettant over de bal heen en was het wel degelijk buitenspel. De gemoederen liepen hierover liepen bij de tegenstander behoorlijk op. Maar Moerkapelle kon in de eerste helft haar draai moeilijk vinden. Na ongeveer een half uur spelen wist Dilettant uit een vrije trap op het middenveld, waar de linksachter van Moerkapelle liep te dralen, de voorsprong toch te vergroten naar 0-2. Moerkapelle had het moeilijk, een te laat inkomen en daardoor een overtreding van de rechtsachter werd met geel bestraft, maar Moerkapelle wist met deze stand tegen een beter voetballende tegenstander de rust te bereiken.

Wat er in de thee gezeten heeft en of wat trainer Disseldorp heeft gezegd weten we niet, maar na rust werd vrij snel duidelijk dat er een ander Moerkapelle op het veld stond dan voor de rust. Er werd weer hard gewerkt en met enig overleg gevoetbald. Dilettant kreeg het daar onmiddellijk een stuk lastiger door. Dit resulteerde al binnen 10 minuten in een verkeerde terugspeel bal, waarvan de keihard werkende spits Van der Hoven wist te profiteren en de bal onder de keeper doorschoof. Moerkapelle kreeg het geloof in het eigen kunnen weer wat terug en nam hoe langer hoe meer het heft in handen.

Dilettant moest toe zien dat Moerkapelle de aanval kon blijven kiezen. Een kopbal van spits Van de Hoven belande eerst nog op de bovenkant van de lat. Na een half uur spelen werd een volgende aanval door De Bruin op aangeven van Van der Hoven netjes over de keeper heen ingeschoten. Dilettant had het, zoals Moerkapelle het voor rust moeilijk had nu erg lastig. Het gemopper in het veld nam toe en Moerkapelle kreeg de overtuiging dat de winst binnen handbereik lag. Het was nog geen 5 minuten later dat Thijmen Eindhoven een mooi genomen corner voor het doel bracht. De instormende spits van der Hoven was weer niet te stuitte. Hij kopte de bal tussen twee verdedigers in rechtsreeks het doel in. Dilettant zette daarna nog even aan maar er kwamen even zoveel kansen aan de andere zijde. Moerkapelle voetbalde deze wedstrijd, met twee volstrekt verschillende gezichten, voor en na rust keurig uit. Vanzelfsprekend had Dilettant na de 0-2 voorsprong meer verwacht, maar de eerste overwinning na de winterstop is voor Moerkapelle een feit. Deze opsteker kan Moerkapelle goed gebruiken, want de komende twee weken volgen uitwedstrijden, eerst tegen OVS Ouderwater en dan tegen Kamerik.

Opstelling: Patrick Slingerland, Jurn Hoogma (30: Amrit Ramdjielal), Peter Zijderhand, Taco Drost©, Thijmen Eindhoven, Daniel van der Hoven, Robert van Adrichem (65: Jilles Eindhoven), Jaron van Dommele, Remon de Bruin, Tim Koorevaar, Justin van den Hoven.