Moerkapelle voetbalt en valt aan, Rijnstreek countert en pak thuis de punten

Rijnstreek 1

Jurn Hoogma (kopbal)

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse D

14 februari 2015 14:30

Moussaoui, M.

Moerkapelle maakte een moeilijke periode door. De laatste wedstrijd voor de winterstop thuis werd met 0-2 van Lekkerkerk verloren. De smalle selectie lijkt zijn tol te vergen. Zaterdag jl. ging Moerkapelle op reis naar Rijnstreek al jaren lang een tegenstander waar het kan verkeren, maar ook wel eens goed kan aflopen. Moerkapelle moest vandaag wegens enkele schorsingen en de bekende wintersportvakantieperiode met maar liefst 5 invallers aantreden. Enkele oud eerste elftalspelers, als Verschoor en Lips, die al een periode lager voetballen, waren gelukkig bereid gevonden het eerste elftal vandaag bij te staan.

Moerkapelle begon direct met aanvallend voetbal. Al binnen de minuut leverde dit een eerste kansje op voor de Bruin, zijn schot ging naast. Rijnstreek hanteerde van meet af aan veelal de lange bal. Deze aanvallen leverde aanvankelijk weinig gevaar op. Moerkapelle had veel balbezit, het overwicht en was in voetballend opzicht  zeker in de eerste helft tot aan het strafschopgebied de betere ploeg. Echter het afmaken blijft een belangrijk element dat de afgelopen periode moeizaam tot stand komt. Halverwege de eerste helft brak Brend Hoogma op links goed door, het schot van van den Hoven werd door de keeper van Rijnstreek keurig gepareerd. Vlak daarna liep dezelfde Hoogma op het middenveld tegen een volstrekt ten onrechte gegeven gele kaart op. Dit soort onbegrijpelijke zaken beïnvloeden het wedstrijdritme zeker, maar Moerkapelle bleef aanvallen met zo nu en dan een counter van Rijnstreek. De verdiende voorsprong bleef echter uit. Erger vlak voor rust wist Rijnstreek met een geplaatst schot uit de tweede linie de score zelf wel te openen. Tegen de veld verhouding in keek Moerkapelle weer tegen een achterstand aan.

Vanaf de start van de tweede helft zette Moerkapelle nog een tandje bij. De druk op het doel van Rijnstreek nam nog ernstigere vormen aan. Een sta in de weg voor Moerkapelle of wel een rots in de branding voor Rijnstreek bleek telkens weer de jeugdige keeper van Rijnstreek die zijn ploeg elke keer weer overeind wist te houden. Zeker bij de vele cornerballen en de enkele vrije trappen die Moerkapelle mee kreeg en gevaar opleverde. Halverwege de tweede helft resulteerde dit uit de zoveelste cornerbal in de absoluut terechte gelijkmaker. Het was Jurn Hoogma die de bal tussen de speler op de lijn en de paal door wist binnen te koppen. Het aanvallend spelende Moerkapelle ging op zoek naar de volle winst, echter de uitvallen van Rijnstreek werden hierdoor nog gevaarlijker. Het was een volgende scheidsrechterlijke beslissing die de voorsprong voor Rijnstreek inluidde. De aanval van Rijnstreek was op rechts  geëindigd met een schot over het doel, maar de scheidsrechter had een overtreding waar genomen en floot alsnog voor een vrije trap midden voor het strafschop gebied. Het zijn juist die momenten dat het Moerkapelle niet mee zit.  De vrije trap werd door de spits van Rijnstreek feilloos in de linkerhoek binnengeschoten.

Moerkapelle gaf niet op en bleef aanvallen en creëerde zeker nog een aantal serieuze kansen, maar ook de keeper van Rijnstreek bleef zijn werk uitstekend verrichten, zelf op een kopbal van v.d. Hoven waarvan een ieder al dacht dat die binnen zou vallen. In die fase trakteerde de scheidsrechter de goed spelende verdediger Lips op een gele kaart, nadat de spits van Rijnstreek daarop solliciteerde.

In de allerlaatste seconde wist Rijnstreek de uitslag nog een minder reëel beeld van de wedstrijd te geven door uit een counter de score zelfs op 3-1 te brengen. Een thuisploeg die alleen maar countert en de bezoekers het voetbal laten maken is evenals de uitslag volstrekt tegen de verhouding in en maakt het spelletje er niet beter op. Volgende week volgt de thuiswedstrijd tegen Dilettant.

Opstelling: Patrick Slingerland, Jurn Hoogma, Peter Zijderhand©, Pieter Lips, Brend Hoogma, Menno Verschoor, Robert van Adrichem, Jaron van Dommele, Remon de Bruin, Frank van der Bas (75:Tim Koorevaar), Justin van den Hoven.