Moerkapelle levert volop strijd en inzet tegen een ambitieus Bergambacht

Bergambacht 1

Anoniem (kopbal)
Assist: Anoniem
Jurn Hoogma (kopbal)

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse D

6 december 2014 14:00

Boer, E. den

Moerkapelle 1 moest, na de (te) grote nederlaag tegen Lopik vorige week, zaterdagmiddag jl.  op bezoek bij Bergambacht. Trainer Disseldorp zal afgelopen week zeker wel zijn spelers getracht hebben op te peppen en de motivatie te verbeteren. Op enkele plaatsen was het elftal zaterdag  gewijzigd. Spits J. v.d. Hoven evenals R.de Bruin en R. van Adrichem waren wegens blessures niet inzetbaar en zaterdag stond, zoals 2 weken terug, Slingerland weer op doel.

Bergambacht liet gelijk al van zich spreken en begon over rechts met enkele gevaarlijke aanvallen. Direct bleek al dat de kleine rechtsbuiten van Bergambacht stoute plannen had en soms maar moeilijk te verdedigen was. Hij was het dan ook die de eerste kans kreeg om twee keer te schieten, beide inzetten werden door keeper Slingerland goed werd gehouden. Moerkapelle wist de eerste aanvalsgolf van Bergambacht te pareren en kwam er zo nu en dan even uit. Een van de eerste aanvallen was meteen ook raak. Een mooie strakke voorzet van B. Hoogma, vanaf links naar de tweede paal, werd door Sallevelt prachtig binnen gekopt. Binnen de 10 minuten stond Moerkapelle op iets wat tegen de verhouding in op een voorsprong.

Bergambacht had hier waarschijnlijk geheel niet op gerekend en zocht meteen van alle kanten de aanval weer op. Maar de verdediging van Moerkapelle stond als een huis en wilde zich vanmiddag, evenals het gehele elftal, revancheren voor de nederlaag van vorige week, zo bleek dat in ieder geval wel. Echter de aanvallen van Bergambacht werden, zeker ook vanuit de rechterflank, regelmatig gevaarlijk, maar als de verdediging het niet op loste, stond de keeper van Moerkapelle er om zijn doel schoon te houden. Moerkapelle counterde daar waar mogelijk en halverwege de eerste helft leverde dat een grote kans voor spits Koorevaar op. Zijn harde schot raakte echter de paal.

De aanvallen en schoten op doel van Bergambacht bleven komen en waren niet mis. Verdediging en  keeper Slingerlang (42) wilde vanmiddag echt van geen wijken weten, zelf niet toen de bal vanuit de binnenkant van de paal terug het veld in schoot. Met meer dan een onwaarschijnlijk reddingen hield hij zijn ploeg, met de hulp van de lat, enkele keren op de been. Ook toen de scheidrechter in de eerste helft al te lang liet spelen rammelde hij nog een honderd procent kans katachtig uit zijn doel.

Het was voor Moerkapelle goed dat het even kon gaan rusten, want het leverde strijd en inzet volop.

De tweede helft begon even spectaculair als de eerste helft was geëindigd. Moerkapelle kreeg de eerste mogelijkheid om op het doel van Bergambacht te schieten, dat leverde niets op. Bergambacht schoot vrij snel daarna weer op de bovenkant van de staander. Ook Van Dommele deed dit voor Moerkapelle na. Het was een wedstrijd vol strijd en aardige momenten. Stevige duels werden uitvochten. Bij een van de vele aanvallen wist Zijderhand bij een doorbraak van de spits van  Bergambacht nog maar net zijn been er tussen te zetten. De bal rolde tergend langzaam voor Moerkapelle langs de goede kant van de paal, maar de uitkomst leverde een blessure(behandeling) voor de verdediger op. Bergambacht bleef aandringen, maar de conditie speelde zachtjes aan meer en meer een rol. Trainer Disseldorp wisselde halverwege de tweede helft spits Koorevaar voor een extra middenvelder Van der Bas. Moerkapelle wist zich hoe langer hoe meer onder de aanvalsdrift van Bergambacht uit te werken en counterde bij regelmaat er op los. Dit leverde 10 minuten voor tijd uit een corner een leven grote kans op uit. Het schot werd vanaf de doellijn gepareerd. Een volgende  goed genomen corner door invaller Frank .v.d. Bas leverde met een goede kopbal van Jurn Hoogma de beslissende 0-2 voorsprong wel op. Bergambacht keek verbijsterd toe en wist, na al die aanvallen, de rug niet meer  te rechten. Moerkapelle kreeg, in de 14 minuten ! die werden bij getrokken met invaller Jilles Eindhoven nog de grootste kans om de voorsprong verder uit te bouwen. Zijn schot ging in de 95ste minuut echter rakelings naast. Moerkapelle had in de in totaal 110 minuten dat de spelers op het veld hebben gestaan een zeer waardige collectieve prestatie afgeleverd en vandaag werd er, veel meer dan vorige week, gestreden voor elke meter. Op deze wijze kan Moerkapelle volop in deze competitie meedoen, zeker ook als we enkele andere verrassende uitslagen zien. Volgende week is de laatste competitie wedstrijd voor de winterstop thuis tegen Lekkerkerk.

Opstelling: Patrick Slingerland, Jurn Hoogma, Peter Zijderhand, Taco Drost, Thijmen Eindhoven, Daniel van den Hoven, Wouter Noorlander, Jaron van Dommele©(80: Jilles Eindhoven), Brend Hoogma, Stefan Sallevelt (85: Michel de Bruin), Tim Koorevaar(70: Frank van der Bas)