Moerkapelle wist Lopik maar een uur lang aardig partij te bieden

Lopik 1

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse D

29 november 2014 14:30

Hulters, G.P.H.

Moerkapelle moest het zaterdagmiddag thuis opnemen tegen een van de koplopers, te weten Lopik. Deze vereniging is voor Moerkapelle een van de nieuwe hoog geklasseerde tegenstanders vanuit het gebied van West 1. Ook hieruit blijkt maar weer eens dat de nieuwe indeling van de KNVB voor Moerkapelle allerminst logisch uitkomt, maar dat terzijde.

Lopik keek de eerste minuten de kat even uit de boom en liet Moerkapelle rustig komen. Dit resulteerde wel direct, in een van de achteraf gezien, schaarse mogelijkheden van middag voor Moerkapelle. Justin v.d. Hoven wist over rechts door te beken maar zijn schot ging helaas naast. Lopik analyseerde de tegenstander en kwam zachtjes aan ook meer en meer in het spel voor. Een onnodige vrije trap aan de voor Moerkapelle rechterzijde werd de voorbode voor de voorsprong van Lopik.  Onder de scherp aangesneden vrije trap doken enkel spelers door. De bal belande midden in het gezicht van een van de verdedigers van Moerkapelle en zeilde zo het doel in. Moerkapelle bleef in de eerste helft goed partij geven en wist bij regelmaat ook de aanval op te zoeken, maar Lopik verdedigde goed.

De tweede helft begon voor Moerkapelle nog op het niveau van de eerste helft en weer wisten de blauw-witten enkele kansjes te creëren, maar Lopik zag zijn kansen met het kennelijk goed bedreven counter voetbal aankomen. Een counter over rechts die door de keeper van Moerkapelle werd getoucheerd belande rechtstreeks voor de voeten van de linksbuiten van Lopik die daar wel raad mee wist, 0-2. Moerkapelle vocht zich in die fase nog een keer terug in de wedstrijd. Met een mooie steekbal werd Sallevelt in het strafschopgebied bereikt. Hij werd tussen twee spelers van Lopik in gevloerd. Strafschop besliste de goed leidende scheidsrechter terecht. Geel was kennelijk niet nodig.

Justin v.d. Hoven benutte de penalty feilloos en Moerkapelle leek terug in de wedstrijd. Echter niets bleek binnen een minuut al minder waar. Kinderlijk eenvoudig viel Lopik direct aan en weer was het de keeper die de voorzet bijna in de handen had maar liet glippen en weer stond de spits van Lopik op de juiste plaats. Dit bleek voor Moerkapelle na ruim een uur spelen wel de definitieve man met de hamer. Even klater werd het zelf al 1-4. Een hoge bal in het strafschopgebied werd door keeper Klomp niet goed geraakt. Het werd hoe jammer ook zijn middag niet meer. Moerkapelle knapte en bij een aantal spelers zakte de inzet verder weg, waarbij aangetekend dat Lopik een goed staaltje voetbal liet zien.

De 1-5 kwam er door de enige moment van inconsequentheid van de scheidsrechter deze middag. Bij elke vrije trap rond het strafschopgebied moest er op zijn fluitsignaal worden gewacht, echter deze keer niet. De lepe Lopik spits nam de bal al terwijl Moerkapelle de muur nog aan het neerzetten was. Heel eenvoudig werd het zo nog 1-5 en even later zelf 1-6. Moerkapelle heeft het moeilijk en kan in deze periode kennelijk alleen maar meekomen als een ieder ruim voldoende inzet toont en energie heeft voor de gehele wedstrijd, zoals twee weken terug. Het lijkt er op dat het een kwestie is van allemaal willen presteren, met hard werken kunnen punten worden veroverd. Volgende week wacht de belangrijke uitwedstrijd tegen Bergambacht.

Opstelling: Johan Klomp, Thijmen Eindhoven, Peter Zijderhand, Taco Drost (70:Jeroen Hertog), Wouter Noorlander, Daniel van den Hoven, Jaron van Dommele©, Frank van der Bas (60: Jurn Hoogma), Stefan Sallevelt (80:Tim Koorevaar), Justin van den Hoven, Brend Hoogma.