Moerkapelle 1 hersteld niveau en verrast Rohda’76

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse D

8 november 2014 14:30

Roest, R.E.

Moerkapelle had vrijdag jl. een feestelijke gebeurtenis achter de rug. De opening van een nieuw kunstgrasveld en het slaan van de eerste paal voor een nieuwe accommodatie. Vandaag speelde zij thuis tegen Rohda’76. Moerkapelle veel goed te maken na het historisch grote verlies vorige week bij Linschoten. De wonden waren gelikt en de analyse had plaatsgevonden. Rohda’76 wilde graag haar goede positie op de ranglijst als derde klasser van vorig jaar handhaven. Zo waren alle ingrediënten aanwezig voor een mooie wedstrijd op een weer zonnig sportpark.

Beide ploegen kennen elkaar uit voorgaande jaren en de contacten zijn goed.

Moerkapelle miste vanmiddag, wegens een blessure, verdediger Drost.

Beide ploegen begonnen vol inzet aan de wedstrijd. De eerste grote kans was na enkele minuten al voor Rohda’76. De bal leek simpel in te tikken maar ging voor Moerkapelle op gelukkigerwijze voorlangs.

Moerkapelle zette aan en al na 7 minuten spelen was het raak. Een goede voorzet van Justin v.d. Hoven werd keurig door de geheel vrij staande Sallevelt diagonaal binnen gekopt. Een mooi moment voor Moerkapelle en tegenvaller voor Rohda’76. De tegenstander zette aan trachtte een doorbraak in de verdediging van Moerkapelle te vinden. Dat lukte echter in de eerste helft helemaal niet en Moerkapelle compenseerde door hard te werken en regelmatig een aanval op te kunnen zetten. Eerst resulteerde dit in de eerste gele kaart van de middag, nadat een verdediger aanvaller Sallevelt in kansrijke positie neerlegde. Na ruim een half uur spelen wist Moerkapelle vanaf het middenveld Justin v.d. Hoven te bereiken die op zijn buurt de bal doorkopte naar De Bruin die op de rand van het strafschopgebied stond.

Met een omhaal over de verdediger heen en een lob over de keeper heen wist De Bruin Moerkapelle op een 2-0 voorsprong te brengen.

Rohda’76 begon in deze fase al hoe langer hoe meer met tegen zich zelf te voetballen. Dat resulteerde in de tweede gele kaart wegens commentaar op de leiding bij een achterbal voor Moerkapelle. Dit werd voor Rohda’76 nog erger, nadat ook een van de mensen van de begeleiding zich op de bank niet kon beheersen op stond het veld naderde en de scheidsrechter van dichtbij iets toe riep. De scheidrechterging naar hem toe en gaf hem de rode kaart. Nadat de betrokkene zich achter het hekwerk had begeven nam de dreiging onvoldoende af en bleef de stemming rond de bank verhit. De scheidsrechter vond het verstandig om circa 7 minuten voor rust, een afkoelingsmoment in te lassen. Nadat de gemoederen aan Rohda’76 kant enigszins waren bedaard kon het spel na een kwartiertje weer worden hervat. Moerkapelle zette direct weer aan en na een goede actie van Frank v.d. Bas, achter het standbeen lang,  wist deze Justin v.d. hoven te bereiken. Deze plaatse een zijn derde assist van de middag op Van Dommele die met een geplaatste kopbal de voorsprong voor rust al op 3-0 bracht. Zo stond Moerkapelle er met de rust al goed voor maar er wachtte nog een lange en niet eenvoudige tweede helft.

Rohda’76 herpakte zich na rust en begon meer en meer te voetballen.de aanvallen van rohda’76 kant namen toe. Na ruim 10 minuten spelen resulteerde een aanval vanuit een corner, naar de rand van het strafschopgebied en vandaaruit naar de ander flank gespeeld in een buitenspel doelpunt. de teleurstelling bij Rohda’76 was van de gezichten af te lezen, maar de tegenstander bleef aanvallen opzetten. De verdediging bij Moerkapelle stond vanmiddag weer eens goed en ook Moerkapelle wist nog enkele counters te plaatsen die direct ook verwarring in de verdediging bij Rohda’76 veroorzaakten.

Moerkapelle hard vol inzet en goede mentaliteit gestreden. Dat was waar te nemen ook want trainer Disseldorp moest na 20 minuten al de eerste van de drie wissels toepassen.  Rohda’76 probeerde het de volledige tweede helft en 10 minuten voor tijd resulteerde dit in de eerste treffer. Vanuit een vrije trap op de rand van het strafschopgebied werd met een kopbal in het kruis van het doel de score op 3-1 gebracht. Moerkapelle kon dit hebben en zag al wel in dan de overwinning niet in gevaar kon komen, zeker niet omdat de uitvallen van Moerkapelle vanmiddag ook niet zonder gevaar waren. In de 90ste minuut wist Tim Koorevaar op een lange pass van achter uit de achterhoede te omspelen en een keurig de 4-1 binnen te tikken. Na afloop was de blijdschap aan Moerkapelle zijde groot, zij herstelde zich, met deze goede en terechte overwinning, na vorige week. De frustratie aan de zijde van Rohda’76 was minstens even zo groot. De uitspattingen reikte tot in de kleedkamer toe. Zij konden het kennelijk maar moeilijk verkroppen dat zij vanmiddag met veel om zich heen bezig waren geweest en te weinig met het echte spel, waartoe zij zeer waarschijnlijk goed in staat zijn.

Volgende week is een inhaal week waarin de meeste ploegen waaronder Moerkapelle niet behoeven te spelen. Daarna volgt op 22 november de uitwedstrijd in Polsbroek tegen SPV ’81.

Opstelling: Johan Klomp, Jurn Hoogma, Peter Zijderhand, Daniel van den Hoven,  Wouter Noorlander, Frank van der Bas, Remon de Bruin , Jaron van Dommele©,  (65: Tim Koorevaar), Stefan Sallevelt (75: Wouter van der Bas), Justin van den Hoven (80: Thijmen Eindhoven), Brend Hoogma.