Moerkapelle 1 herstelt zich en speelt ondanks klein verlies goede uitwedstrijd tegen FC Zoetermeer

FC Zoetermeer 1

... (afstandschot)
... (scrimmage)

1 april 2023 15:00

P.M.M. Opdam

Sportpark FC Zoetermeer
Scheglaan 11
2718KZ
ZOETERMEER
tel. 079-3619218

Moerkapelle 1 speelde op zaterdag1 april uit tegen FC Zoetermeer. Het was een regenachtige middag. FC Zoeteremeer maakt een goed seizoen door en speelt bovenin mee om de prijzen. Thuis had Moerkapelle eerder dit seizoen verloren. Moerkapelle trad aan met een elftal dat vandaag op een enkele plaatsen andere namen liet zien. Drie spelers van het tweede elftal namen plaats in de verdediging en op het middenveld.

FC Zoetermeer zette thuisspelend vanaf het beginsignaal direct druk op de verdediging van Moerkapelle. Eerst leek het er op dat Moerkapelle hier redelijk mee om wist te gaan, maar met een mooie aanval over rechts speelde een van de middenvelders van de thuisclub zich in de 7de minuut vrij op de rand van het strafschopgebied. Hij aarzelde niet en met een prachtig schot van afstand verraste hij de verdediging en keeper van Moerkapelle. De bal schoot diagonaal in de andere kant van het doel binnen. Het leek wederom een moeizaam begin te worden, maar Moerkapelle pakte de draad op en trachtte onder de druk uit te komen. Dat lukte aanvankelijk maar moeizaam en FC Zoetermeer bleef aanvallen en schieten op het doel van keeper Sloof, die enkele mooie reddingen verrichtte. Het was echter in de 19de minuut dat FC Zoetermeer door de verdediging heen wist te spelen. Uit de wir war vlak voor doel werd de 2-0 binnengeschoten. Daarmee leek de wedstrijd al in een vroeg stadium de kant van de thuisclub op te gaan vallen, maar Moerkapelle gaf zich nog niet gewonnen en kwam hoe langer hoe meer beter in haar spel en legde FC Zoetermeer het laatste kwartier van de eerste helft zelfs het spel op. Dit resulteerde in de 41ste minuut, na een prachtige aanval in de aansluitingstreffer. Salm pikte de bal aan de linkerzijde op het middenveld op en speelde de bal direct op Kievit die met een hele mooie passeerbeweging zijn tegenstander liet staan en op doel schoot. De keeper pareerde de bal die voor de voeten van Koolhaas viel. Die wist zich hiermee wel raad en zorgde voor de 2-1 ruststand.

Na rust kwam Joost Herbert in het veld voor Kievit. Moerkapelle wist het spelbeeld van de laatste fase in de eerste helft vast te houden. Het spel ging nu veelal gelijk op, met kansen over en weer. De gevaarlijkste kansen waren voor de thuisclub, maar zij stuitte vandaag op een stugge verdediging en anders wel op de weer uitstekende doelverdediger Sloof. Moerkapelle wist veel moeilijke momenten te overwinnen en had af en toe zelf ook de kans op de gelijkmaker. Moerkapelle werkte collectief hard. FC Zoetermeer claimde enkele keren een penalty, maar bij de eerste twee keer liet de scheidsrechter zich niet foppen dit tot woede van de assistent grensrechter van Zoetermeer zijde en trainer. Dit resulteerde in een rode kaart voor de trainer. In de 90ste minuut kwam de strafschop er, na kort vasthouden, dan toch. Maar ook deze buitenkans werd door de uitstekend keepende doelman Sloof te niet gedaan. De laatste kans vanmiddag was voor Moerkapelle, helaas schoot Herbert naast. Moerkapelle speelde een goede tweede helft en kan terugkijken op een redelijk resultaat tegen een voor de prijzen spelend FC Zoetermeer. Laten we hopen dat deze speelwijze Moerkapelle de komende weken weer punten gaat opleveren in de niet aflatende strijd tegen degradatie.

Volgende week zaterdag heeft Moerkapelle 1 een rustdag. Donderdagavond a.s. speelt het een vriendschappelijk wedstrijd tegen buur Be Fair. Op 15 april volgt dan de eerste competitie thuiswedstrijd weer, dan tegen NOC Kralingen.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Joop van Beek, Mischa Slingerland, Wesley de Wilde, Daan Herbert, Harmen Verweij, Thymen Eindhoven, Lucas Doornebosch (75: Timo Verheij), Stef van der Salm (75: Matthias de Gooijer), Michael Koolhaas, Jeffrey Kievit (45: Joost Herbert).