Koploper Graaf Willem II VAC 1 boekt thuis eenvoudige zege op v.v. Moerkapelle 1

Graaf W II VAC 1

21 januari 2023 14:30

M.G. Begeer

Sportpark De Roggewoning
Buurtweg 124
2244AJ
WASSENAAR
tel. 070-5179083

Voor de eerste competitiewedstrijd na de winterstop reisde v.v. Moerkapelle 1 met weinig verwachting afgelopen zaterdag af naar Wassenaar om daar te spelen tegen een geheel onbekende tegenstander en tevens de koploper te weten RKSV Graaf Willem II VAC 1. De vereniging heeft haar domicilie op het Sportpark De Roggewoning. Aldaar aangekomen zien we een mooi complex met een vrije nieuwe accommodatie en enkele kunstgrasvelden. Besloten was dat er wegens de sneeuwval en vorst op het hoofdveld  door standaard elftallen niet gespeeld mocht worden. Er moest worden uitgeweken naar het tweede veld dat bij aanvang bleek ook vele bevroren en te gladde plekken te bevatten en bovendien niet voldoet aan de minimale eisen van de KNVB die voor een kunstgrasveld vereist zijn. Eigenlijk dus niet verantwoord om op te spelen, maar scheidsrechter en teams besloten om de wedstrijd ondanks deze handicaps dan toch maar te spelen.

Zoals gezegd was Moerkapelle met heel weinig verwachting afgereisd want Graaf Willem II VAC had nog maar 1 keer gelijk gespeeld en dat was tegen VV Groeneweg. Het zou een zware middag worden zonder Verweij en de Letse speler erbij. En dat bleek direct al want na enige minuten spelen kreeg verdediger Van Nieuwkoop, kijkend tegen de zon in, een schot hard op het hoofd, de bal ketste weg en belande voor de voeten van de geheel vrijstaande spits van Graaf Willem II VAC die hier wel raad mee wist. De achterstand kwam zo dus snel tot stand. Moerkapelle moest bekomen van deze slechte start en kwam maar moeilijk op gang. De thuisploeg bleef aanvallen en het bleef gevaarlijk. Na een kwartier spelen kreeg Moerkapelle iets meer rust in haar spel en wist het zo nu en dan de aanval op te zoeken. Een van de weinige vrije trappen die Moerkapelle kreeg werd  met weining overtuiging genomen en leverde niets op. Graaf Willem II VAC was eigenlijk heer en meester op het veld. Viel aan wanneer het wilde en maakte na een half uur spelen vanaf links een mooi tweede doelpunt. De verdediging op rechts van Moerkapelle stond te ver naar voren en de aanvaller was hem ook veel te rap af. Moerkapelle wist de schade tot de rust tot 2-0 te beperken.

Na rust begon de wedstrijd op eenzelfde wijze als voor rust. Graaf Willem II VAC heeft een goed elftal dat rustig heen en weer kan tikken en goed veldspel op de mat legt., kampioenskandidaat waardig. Moerkapelle hield het nog een kwartier vol, maar toen was het met een prachtig schot weer raak vanaf links weer. Moerkapelle had het moeilijk, waar ook het eenzijdig en in hoge mate tegen fluiten door een onervaren leidsman in mee speelde, maar de thuisploeg was beter. Dat liet men ook zien in het laatste halfuur. Daarin scoorde Graaf Willem II VAC nog eens drie keer. De eerste keer geholpen door verkeerd uitschieten door de doelman van Moerkapelle. Graaf Willem II VAC verdiende de drie punten en Moerkapelle weet weer waar het staat en zal de rug snel moeten rechten, want volgende week wacht thuis weer een volgende loodzware wedstrijd. De plaatselijke derby tegen VV Groeneweg. Een wedstrijd die decennialang niet in competitie verband is gespeeld. Groenweg speelde lang op zondag en in hogere klasse dan Moerkapelle.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Richard Koole (65: Wesley de Wilde), Thijs van Nieuwkoop, Mischa Slingerland, Davey Jager, Daan Herbert, Lucas Doornebosch, Timo Verheij (60: Mike van der Vlist), Jarno van Ommeren (60: Senna Jager), Michael Koolhaas (80: Jeffrey Kievit), Stef van der Salm.