v.v. Moerkapelle 1 herpakt zich goed en wint thuis tegen v.v. Haagse Hout 1

Haagse Hout 1

... (penalty)
Stef van der Salm (afstandschot)

4e klasse D

26 november 2022 14:30

T. van der Heiden

Sportpark De Wilde Veenen
Windvaan 2
2751ES
MOERKAPELLE
tel. 079-5933000

Zaterdag jl. speelde Moerkapelle 1, de thuiswedstrijd tegen v.v. Haagse Hout 1. Voor Moerkapelle een volgende volstrekt onbekende tegenstander vanuit het centrum van Den Haag. Het moet voor de stadclubs toch ook een bijzondere aangelegenheid zijn om zover af te reizen naar een dorpsclubje, maar ja, dat beslist de KNVB voor ons allen.

Het weer was een stuk beter dan vorige week, de zon kwam in de middag door en scheen op het sportpark de Wilde Veenen. Moerkapelle had vanmiddag niet alleen bezoek vanuit de grote stad maar ook van een aantal projectgroepleden van het project opzet gebiedspaspoort Moerkapelle. Zij bevragen inwoners en verzamelen zo informatie voor de gemeente voor het opstellen van een toekomstperspectief voor het dorp Moerkapelle. Een nobel en noodzakelijk streven.

De wedstrijd ving zoals gebruikelijk aan om 14:30 uur, nadat de scheidsrechter de tegenstander had verzocht om gebruik te maken van de reserveshirts, viel tijdens de wedstrijd op dat deze shirts echter niet voorzien waren van de noodzakelijke rugnummers. Beide ploegen begonnen vol energie aan de wedstrijd wat direct al resulteerde in aanvallend voetbal. Haagse Hout lag druk op de verdediging van Moerkapelle die daar de eerste periode goed onderuit wist te voetballen en zo ook zelf kansen wist te creëren. In de 6de minuut al kreeg Van Rijthoven een vrije loop kans richting de keeper van de tegenstander. Hij miste deze goede eerste mogelijkheid. Even later was het Van Ommeren die met een lob de keeper had kunnen passeren, maar zijn lob was te slap genomen. Ook Haagse Hout voetbalde er lustig op los en kreeg zeker ook kansen voor het doel van keeper Sloof. Ook zij konden de juiste opening aanvankelijk niet vinden. Halverwege de eerste helft zette de vanmiddag goed op dreef zijnde Salm een rush vanaf het middenveld in en ging zo op avontuur. Hij omspeelde vier tegenstanders en liep zo vrij op de keeper af. Met een keurig schot verschalkte hij ook de doelman en was de 1-0 voorsprong voor Moerkapelle een feit. Deze momenten geven de Moerkapellenaren goede hoop en het duurde maar even voordat een volgende goed opgezette aanval de 2-0 inluidde. Vanaf het middenveld zette Doornebosch een één tweetje op met Van Rijthoven die de bal op maat teruggaf. Doornebosch twijfelde niet en haalde direct uit waarop de doelman ook hier het nakijken had. Ogenschijnlijk zat Moerkapelle met de 2-0 voorsprong op rozen, maar de tegenstander gaf nog lang niet op en ging nog meer op de aanval spelen. Dit leverde enkele hachelijke situaties voor het doel van keeper Sloof op, maar Moerkapelle haalde keurig met de opgebouwde voorsprong de rust.

Direct na rust leverde een ongelukkig moment in het strafschopgebied, een struikelpartij, een penalty op voor Haagse Hout. Moerkapelle  aanvaardde gelaten de straf en de goedgenomen penalty leverde de zeker niet onverdiende aansluitingstreffer op. De wedstrijd lag hiermee weer geheel open. Het zelfde aanvallende spelbeeld van beide partijen leverde een aardig schouwspel op, waarbij de tegenstander heel graag onder luid geschreeuw wilde gaan liggen als de bal door Moerkapelle werd ontfutseld of gespeeld. Na een kwartier spelen in de tweede helft wist Salm met een onhoudbaar hard schot een aanval van Moerkapelle prachtig af te ronden, waarmee de voorsprong op 3-1 kwam. Haagse Hout zette daarna weer volop aan en gebruikte alle middelen om de achterstand weer te verkleinen. Een klein opstootje was hier mede van het gevolg. De scheidrechter wist de gemoederen, na een korte onderbreking, weer netjes tot bedaren te brengen. Moerkapelle was hiervan wel even onder de indruk en moest zich herpakken. Haagse Hout dat vol op de aanval speelde profiteerde daarvan met als gevolg zo ongeveer een kwartier voor tijd toch weer de aansluitingstreffer. Trainer Van der Klok wisselde daarna  een verdediger, middenvelder en aanvaller. Zo wist Moerkapelle de laatste fase het spel redelijk onder controle te houden, hetzij dat Haagse Hout enkele minuten voor tijd nog een beslissende aanval opzette. Keeper Sloof wist in een uiterste poging de bal vlak langs de paal het doel uit te tikken. Moerkapelle had vanmiddag door slim spel en te spelen vol inzet de punten thuis gehouden. Zo zal het de komende periode moeten gaan, want alle tegenstanders zijn te goed om met minder toe te kunnen. Moerkapelle staat nu weer even op een gedeelde zevende plaats op de ranglijst. Een uitdaging om dit te gaan handhaven.

Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen SEV uit Leidschendam. Dan geen onbekende voor Moerkapelle. In het verleden werd hier regelmatig tegen geoefend en waar onze oud-trainer Kenneth Soechit de scepter nu zwaait.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Richard Koole (84: Davey Jager), Daan Herbert, Thijs van Nieuwkoop, Toms Cinglers, Lucas Doornebosch, Timo Verheij (46: Harmen Verweij),  Stef van der Salm (84: Jeffrey Klaassen) Jonathan van Rijthoven (35: Senna Jager), Jarno van Ommeren, Girts Vaskis (84: Joost Herbert).