Moerkapelle 1 wint na stroef begin met ruime cijfers van v.v. Stolwijk 1

... (scrimmage)
Timon van Dam (intikker)

28 september 2019 14:30

Moerkapelle 1 speelde zaterdag jl., de eerste competitiewedstrijd van het seizoen thuis tegen v.v. Stolwijk. De competitie was vorige week al begonnen, maar toen hadden alle elftallen van v.v. Moerkapelle vanwege de viering van het 90 jarig bestaan vrijaf.
Moerkapelle speelde tegen een nieuwkomer in de zaterdag 4de klasse. Stolwijk 1 is één van de verenigingen die is overgekomen vanaf de zondag 3de klasse. Het was zo ongeveer 30 jaar geleden dat beide clubs in de zondagcompetitie tegen elkaar hadden gespeeld.

Trainer Peters beschikt over enkele nieuwkomers en een terugkomer (Laurens Sluiter) in zijn nieuwe selectie. Nieuwe zijn deze week J. v.d. Berg en twee invallers: Halatoe en Vonk.
Moerkapelle begon tegen de harde wind in wat zenuwachtig en onrustig aan de wedstrijd. Stolwijk zette van meet af aan druk en hiermee had Moerkapelle de eerste twintig minuten het zeker lastig mee. Stolwijk drong na het grote verlies van vorige week dan ook stormachtig aan. Echt gevaarlijke aanvallen waren er niet veel maar een goed schot zorgde aanvankelijk toch wel voor enige paniek in de verdediging van Moerkapelle.
Moerkapelle wist maar zelden onder druk van Stolwijk vandaan te komen. Na een half uur spelen kreeg Moerkapelle iets meer vat op het spel van Stolwijk en het zat de thuisclub zeker niet tegen toen een verdediger van Stolwijk, bij het uitverdedigen, de bal hard wilde wegwerken. Van den Hoven stak op twee meter afstand zijn been uit, de bal ketste op zijn been en vloog ruim 20 meter door de lucht zo diagonaal over de keeper van Stolwijk heen het doel in. De onverwachte voorsprong was een feit. Stolwijk keek enigszins beteuterd toe.  Achteraf gezien was dit wel een belangrijk moment in de wedstrijd. Voor rust al kreeg Moerkapelle iets verder grip op het spel van de tegenstander.

Na rust was het spelbeeld, wellicht ook de straffe meewind, geheel anders. Van de aftrap af kreeg Moerkapelle de kans al om de score te vergroten. Kennelijk stond Van Dam niet iets buitenspel. Het doelpunt telde niet. Enkele minuten later speelde de goed lopende aanval van Moerkapelle weer de verdediging van Stolwijk uit. Wederom ging de vlag voor buitenspel omhoog. Ook deze kans ging verloren. Duidelijk werd dat Moerkapelle in de tweede helft sterker was dan Stolwijk maar soms slordig met de kansen omging. Na ruim een kwartier spelen in de tweede helft volgde een volgende goede voorzet van Koorevaar. Spits Sluiter liet deze kopkans niet onbenut en kopte de bal keurig langs de keeper in het doel. Deze bevrijdende goal betekende dat Moerkapelle nog iets gemakkelijker kon gaan voetballen. Vijf minuten later was het dezelfde Sluiter die na goed aangeven van Van Dam de 3-0 binnen kon tikken. Hiermee was de wedstrijd eigenlijk gespeeld. Trainer Peters kon gaan wisselen en Moerkapelle kon de wedstrijd uitspelen Een kwartier voor tijd tekende Van Dam op eigen initiatief de 4-0 aan. De tegengoal die Stolwijk in de 80ste minuut wist te maken deerde Moerkapelle niet meer. Enkele minuten voor tijd  bepaalde Van Dam op wederom goed aangeven van Koorevaar de eindstand op 5-1.

Voor Moerkapelle een goed begin van deze competitie. Volhouden is nu de kuns. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen WDS op het programma. De week er na wederom een uitwedstrijd tegen nieuwkomer SV Ammerstol. Daarna staat op 19 oktober de volgende thuiswedstrijd tegen v.v. Bergambacht op het programma.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Jop van den Berg, Thom van den Berg, Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager (80: steven Vonk),  Daniel van den Hoven, Tim Koorevaar, Remon de Bruin (70: Marlo Halatoe), Harmen Verweij, Laurens Sluiter (73: Michael Koolhaas), Timon van Dam.