Strijdend en tactisch goed voetballend Moerkapelle verslaat koploper Perkouw

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse B

1 februari 2014 14:30

Reyneveld, A.F.

Zaterdagmiddag jl. stond voor Moerkapelle, om meerdere redenen een belangrijke thuiswedstrijd, tegen de koploper VV Perkouw uit Berkenwoude, op het programma. Ten eerste moest er gewonnen worden om de aansluiting te behouden, ten tweede was er nog iets goed te maken na de matige uitwedstrijd van vorige week tegen Linschoten en tot slot stond er een rekening open bij Perkouw, want we hadden daar met veel te grote cijfers verloren. Alle ingrediënten voor een spannende wedstrijd op het kunstgrasveld in Moerkapelle.
Door een zorgvuldige controle van de kaarten begon de wedstrijd 10 minuten later. Moerkapelle dat op zijn hoede was voor de snelle uitvallen van Perkouw begon enigszins afwachtend. De bal werd achterin goed rond gespeeld en zo nu dan prikte men de bal door naar voren, maar de harde wind joeg deze veelal verder dan gepland. Perkouw kwam niet gemakkelijk in haar spel en kreeg maar moeizaam vat op dit spelletje van Moerkapelle. Zelfs de behendige buitenspeler Mudde en routinier Trouwborst kregen er zo snel nog geen grip op. Dit bleek ook halverwege de eerste helft bij een blessurebehandeling. Enkele tegenspelers spurtte vragend, met de handen omhoog, naar de trainer van Perkouw om te vragen wat te doen ! Trainer Disseldorp had zijn elftal tactisch gezien kennelijk goed staan. De enige kans voor Perkouw in de eerste helft kwam uit een goede voorzet die voorlangs ging. Moerkapelle forceerde niet en Perkouw probeerde het soms wel, maar dit lukte over het algemeen niet. Zo gingen de elftallen de rust in met een 0-0 stand.

Direct na rust nam Moerkapelle het initiatief echt in handen. De bal werd goed rondgespeeld maar ook diepe ballen kwamen goed aan. De verdediging van Perkouw kwam onder druk te staan. Na tien minuten spelen in de tweede helft was het raak. Vanaf het middenveld paste Van Dommele op de goed spelende Daniel v.d. Hoven, die de bal in een keer wist door te geven aan zijn broer. De gehele wedstrijd al super actieve Justin omspeelde zijn tegenstander en ging op de rechterflank op de keeper af. De keeper van Perkouw ging het duel met hem aan maar miste de bal. Justin wist daarna de bal direct voor te trekken waar Sallevelt vanaf de hoogte van penaltystip keurig raak schoot. De verslagenheid bij Perkouw was zichtbaar en Moerkapelle zette meteen weer aan. De volgende grote kans voor Van Dommele wist hij niet te verzilveren, waardoor het spannend bleef. Perkouw kon het ritme maar niet te pakken krijgen en wist heel weinig kansen te creëren. Na een half uur was het Justin van den Hoven zelf die de voorsprong had kunnen vergroten, maar ook dit lukte net niet. Ook in de slotfase bleef het sportief maar werd het wel spannend omdat Perkouw van alles probeerde om in de buurt van het doel van keeper Slingerland te komen, echter zonder resultaat. Het was al ruim half vijf voordat scheidsrechter Reijneveld affloot. Moerkapelle won verdiend en had zich met deze mooie overwinning van haar beste kant laten zien, had de revanche van de uitwedstrijd bij Perkouw te pakken en behoud hiermee de aansluiting bij de middenmoot in de 4 klasse b. Volgende week wacht de uitwedstrijd, om 15:00 uur, in en tegen Oudewater.

Opstelling Moerkapelle: Patrick Slingerland, Arco Verweij, Peter Zijderhand, Taco Drost, Thijs van Nieuwkoop, Daniel van den Hoven, Wouter Noorlander, Jaron van Dommele (78:Jurn Hoogma, 88:Tim Koorevaar ) , Stefan Sallevelt, Brend Hoogma, Justin van den Hoven (85: Jan Verhoeven).