Moerkapelle 1 krijgt in enerverend duel te kort tegen goed spelend Moordrecht

4e klasse B

20 oktober 2018 14:30

Jan Visser

Zaterdagmiddag 22 oktober stond de streekderby tegen v.v. Moordrecht op het programma. Moerkapelle speelde, nadat zij zelf al in de vorige eeuw gekozen had om op zaterdag te gaan voetballen, decennia lang in competitieverband niet meer tegen v.v. Moordrecht. Vanmiddag was het eindelijk dan weer zo ver dat beide clubs elkaar sinds lange tijd ontmoeten. Ook de burgemeester Kats en wethouder van onder meer sport Jan Verbeek van de gemeente Zuidplas wilde dit treffen niet missen en waren beide aanwezig om dit spel te aanschouwen. Ook het bestuur van v.v. Moordrecht was goed vertegenwoordigd.

Beide elftallen begonnen scherp en met goed technisch voetbal aan de wedstrijd. Het leek er op dat Moerkapelle het eerste kwartier iets meer aan de bal was, maar het was na 15 minuten spelen toch Moordrecht dat als eerste doel wist te treffen. Met een prachtige combinatie door het midden werd de bal feilloos achter keeper Sloof geschoten. Dat zat de thuisclub even niet mee, maar de mannen van trainer Peters rechte de rug en nog geen 2 minuten later was het Van Dam die een voorzet van Koorvaar netjes binnen gleed. Zo stond het vrij snel weer gelijk. Moerkapelle probeerde druk te zetten en de aanval te zoeken, maar Moordrecht kwam er in de eerste helft soms gevaarlijk uit. Meest cruciale moment van de wedstrijd was na bijna een half uur spelen. Na een mooie actie zette Verweij de bal vanaf links met een mooie boog voor. De bal kon voor doel door niemand worden geraakt en belande op de rechter flank bij ruim achter de bal vandaag aanstormende De Bruin. Hij schoot de bal prachtig diagonaal binnen. Heel veel toeschouwers op het sportpark zagen een prachtig aanval beloond met een mooi doelpunt. Echter plots ging de vlag van de grensrechter omhoog en de scheidsrechter herzag zijn beslissing. Voor vele Moerkapellenaren, maar ook voor andere niet alleen Moerkapels publiek een heel merkwaardig en naar later zal blijken cruciale beslissing in deze wedstrijd. Het was verstandig van de spelers van Moerkapelle om hier niet al te lang bij stil te blijven staan, maar met nog een uur voor de boeg het eigen spel te blijven spelen. Kansen zouden er zeker nog komen. Zo was de rust stand 1-1.

De tweede helft was eigenlijk een evenbeeld van de eerst helft, hetzij dat Moerkapelle uiteindelijk nog iets meer de aanval zocht, maar Moordrecht bleef loeren op de counter. Moerkapelle kwam in de laatste twintig minuten nog een aantal keren heel dichtbij de verdiende voorsprong. Een schot van De Bruin ging net naast. Keeper Sloof hield met enkele goede reddingen het Moerkapelse doel netjes schoon.Trainers Peters en de Jong brachten beide voor het laatste kwartier een aantal A junioren in het veld. De inbreng van Salm was al een stimulans, maar de invalbuurt van Kievit bracht op een haar na de beslissing. Hij kwam in het veld, slalomde drie tot vier spelers voorbij en zette haar fijn voor op de vrijstaande Slam. Salm schoot direct, de bal belande een centimeter te hoog hard tegen de onder kant van de lat en stuitte niet het doel, maar terug het veld in. Daarna creëerde Kievit nog een kans voor zich zelf, maar de enerverende wedstrijd kreeg, helaas niet meer de terechte winnaar. Moerkapelle moest ook vandaag, in een wedstrijd waar alles uit de kast was gehaald, door beide ploegen, genoegen nemen met een gelijkspel. Ook het gemeentebestuur van Zuidplas vond het een mooie wedstrijd en heeft zich goed vermaakt, dat blijk mede uit het korte verslag van Burgemeester Kats aan RTW. (https://twitter.com/i/status/1053642722664505344). Zij waren, begrijpelijk denk, het meest tevreden met het gelijkspel op deze dag, waar het vandaag wederom mooi weer was en waar het na afloop ook gezellig was op sportcomplex de Wilde Veenen. Moerkapelle gaat volgende week op bezoek bij Sc Woerden, dat vandaag met grote cijfers won bij Linschoten.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Pieter Verweij, Thom van den Berg,Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager, Remon de Bruin (88:Mischa Slingerland), Tim Koorevaar (Jeffrey Kievit), Daniel van den Hoven, Frank van der Bas (74:Stef van der Salm), Timon van Dam, Harmen Verweij.