Aanvallend Moerkapelle weet met ruime cijfers van Alphia 1 te winnen

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse B

18 januari 2014 14:30

Visser, A.G.

Moerkapelle 1 speelde zaterdagmiddag jl. de eerste wedstrijd na de winterstop thuis tegen Alphia 1.

De laatste wedstrijd voor de winterstop kwam Moerkapelle net te kort om de mooie reeks die daarvoor was neergezet netjes af te ronden. Na het trainingskamp in Lunteren, waar het leuk toeven was geweest, was Moerkapelle er klaar voor om de start na de winterstop goed te beginnen.

Op het sportpark de Wilde Veenen zagen we vanmiddag een uniek iets. Er stonden namelijk twee elftallen in het veld tegenover elkaar met dezelfde sponsornaam Hazebroek & Tamerus en Reco Special Products op de blauw witte en groene shirts. Dit kwam niet door het feit dat deze sponsoren beide ploegen sponseren, maar omdat de tegenpartij de kledingtas was vergeten.

Een ander vermeldenswaardig feit was dat oud leider Kees van Helden en verzorger Lammert Hertog samen met Mike Pothecary weer op de bank hebben plaatsgenomen. Moerkapelle begon aan de wedstrijd zonder Taco Drost en Brend Hoogma (geblesseerd) en wetende dat de afgelopen jaren zelden of nooit nog van Alphia was gewonnen, ook de laatste wedstrijd begin van dit seizoen niet.

Moerkapelle begon met sterk aanvallend voetbal aan deze thuiswedstrijd. Enkele mooi aanvallen wisten de spitsen niet met een doelpunt te bekronen. Dit kwam mede door het sterke keeperswerk van de keeper van Alphia. Hij wist in eerste instantie zijn ploeg nog op de been te houden. Soms zelf was er sprake van een dubbele doelpoging, maar ook deze werden gepareerd. Alphia wist daar maar zelden een goede aanval tegenover te brengen. Na ruim een half uur spelen was het Sallevelt die Moerkapelle met een weergaloze halve omhaal vanaf het strafschopgebied op de verdiende voorsprong zette. Zowel Moerkapelle als Sallevelt zelf waren daar erg blij mee. Vlak daarna kreeg Van Dommele de kans om de voorsprong uit te breiden, echter hij miste.

De tweede helft begon zoals de eerste was geëindigd. Moerkapelle zette het aanvallende spel door.

Na een kwartier spelen wisselde Alphia, waarschijnlijk in een poging om de druk op de verdediging te verminderen. Echter voordat deze speler het eerste het beste balcontact had, was er voor de goed leidende scheidsrechter, geen andere keuze, na het vasthouden van een doorgebroken aanvaller van Moerkapelle. Deze speler ontving daarvoor direct de rode kaart. Zonder enig balcontact moest deze gedesillusioneerde speler direct het veld weer verlaten. De vrije trap leverde niets op maar Moerkapelle kon volop doorgaan met het opzetten van nieuwe aanvallen.

Nadat vele pogingen tot de 2-0 waren gestrand, mede door weergaloze acties van de keeper van Alphia was het Harmen Verweij die na een half uur spelen een solo actie begon en de bal dit keer eens niet afgaf, maar zelf doorging en met een goed schot in de hoek rechts onder de 2-0 op het denkbeeldige bord zette. Hiermee was het doek voor Alphia al gevallen. Trainer Disseldorp wisselde meteen De Bruin voor Drost en Van Dommele voor Koorevaar. Enkele minuten later was het de zelfde Harmen Verweij die een corner laag over de grond direct wist binnen te schieten. Een bal die door de mêlee van spelers zelden direct binnen valt. In de slotfase wist Koorevaar nog een keer aan zijn directe tegenstander te ontglippen en stelde de eindstand hiermee vast op 4-0. Moerkapelle had veel kansen nodig maar wist, tegen het minder sterke Alphia dan aan het begin van dit seizoen, wel even zoveel kansen te creëren en kon met een voldaan gevoel het veld verlaten. Volgende week wacht de zware uitwedstrijd tegen Linschoten, thuis heeft Moerkapelle daar dit seizoen niet van weten te winnen.

Opstelling Moerkapelle: Patrick Slingerland, Arco Verweij, Peter Zijderhand, Daniel van den Hoven, Thijs van Nieuwkoop, Wouter Noorlander, Remon de Bruin(75:Taco Drost) , Jaron van Dommele (75: Tim Koorevaar), Stefan Sallevelt, Justin van den Hoven, Harmen Verweij:(85: Frank van der Bas).