Verzwakt Moerkapelle 1 redt het niet tegen slim Bergambacht 1

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse B

14 december 2013 14:30

Born, J.P. van der

Moerkapelle 1 speelde zaterdagmiddag de laatste thuis wedstrijd voor de winterstop. De afgelopen 7 competitiewedstrijden had zowel Moerkapelle als Bergambacht niet verloren. In voorbereiding bij Moerkapelle waren vele spelers van de selectie en van het derde elftal met de gedachte bij het overlijden van de vader van Johan Klomp. De begrafenis van de veel te vroeg overleden John Klomp had zojuist plaatsgevonden. Moerkapelle kampte vanmiddag met een aantal blessures waardoor enkele basisspelers, Drost, Van Dommele en Sallevelt niet konden spelen en aanvoerder Noorlander was geschorst. De voortekenen en omstandigheden aan Moerkapelle zijde waren in ieder geval anders dan de afgelopen weken.

Ondanks de mutaties in de opstelling begon Moerkapelle met aanvallend spel aan de wedstrijd. Bergambacht werd direct vast gezet op de eigen helft en met de aanvallen wist Moerkapelle enkele aardige kansjes te creëren. Spits van den Hoven geassisteerd door Brend Hoogma en Harmen Verweij probeerde de verdediging van Bergambacht op verschillende wijze uit. Echter de goede doelpogingen bleven uit. Bergambacht had het de gehele eerste helft moeilijk en wist slechts enkele keren onder de druk van Moerkapelle uit te komen. Dit beeld zette zicht de gehele eerste helft voort. Bergambacht was sluw en soms hard de persoonlijke duels, zo probeerde men Moerkapelle uit het spel te halen. Op slag van rust onderstreepte de aanvoerder van Bergambacht dit nog eens door veel te hard in te gaan tegen Arco Verweij. De scheidsrechter hield het slecht op een vermaning doch Verweij kon met een knieblessure worden afgevoerd. Trainer Disseldorp zette de jonge Frank van der Bas op de positie van Verweij. Bergambacht wist wat er gebeurd was en maakte direct in de tweede helft dankbaar gebruik van deze noodzakelijk wissel. Op rechts gins de aanvaller van Bergambacht goed door en wist de bal in de voeten te schuiven van een opkomende speler van Bergambacht. Deze schot van buiten het strafschop gebied de bal direct hoog in het net. Dat was gelet op de eerste helft geheel tegen de verhoudingen in. Moerkapelle pakte de draad op en ging volop ten aanval. Na een half uur spelen leverde dit de terechte gelijkmaker op. Op aangeven van Van der Bas omspeelde de altijd alerte Justin van den Hoven de centrale verdediger en schoot alle frustraties van de middag van zich en schoot keihard binnen. Beide ploegen gingen het laatste kwartier op zoek naar de overwinning. De wisselvallige fluitende scheidsrechter speelde daarin ook zijn rol. Tien minuten voor tijd schoten Van der Bas en de aanvoerder van Bergambacht gelijktijdig tegen de bal. De aanvoerder ging kermend naar de grond en van der Bas ontving geel ! Binnen de minuut was het dezelfde aanvoerder die het goede voorbeeld gaf en de bal van afstand hard achter doelman Slingerland wist te schoppen ! Deze teleurstelling kwam Moerkapelle niet meer te boven. Zeker niet nadat bleek dat Bergambacht afgelopen week waarschijnlijk collectief naar AC Milan had gekeken en het tijdrekken zeer bekwaam mocht uitvoeren. Moerkapelle wist nog dichtbij de gelijkmaker te komen, uit een goede aanval schoot Freeke nog van dichtbij op de paal, maar meer zat er niet meer in. In de blessure tijd werd de  wedstrijd afgesloten met een voorbeeld dat de gehele wedstrijd typeerde. In de middencirkel werd Brend Hoogma, net voordat hij de bal wil wegschieten, op de hielen getrapt en in de rug geduwd. Een vaste overtreding die deze scheidsrechter onbestraft liet. Bergambacht wist hier weer goed gebruik van te maken en de 1-3 te scoren. Zo ontstond vanmiddag een geflatteerde overwinning voor de Ambachtenaren in een uitwedstrijd tussen twee matige elftallen. Een gelijkspel had de verhouding beter weergegeven.
De winterstop is nu een feit. Ondanks dit verlies heeft Moerkapelle de afgelopen twee maanden heel goed gepresteerd en kunnen we met de blik voorwaarts en een gerust hart de winterstop in, in afwachting van het hoogtepunt en ontknoping in het voorjaar van 2014.

Opstelling Moerkapelle: Patrick Slingerland, Arco Verweij (45: Frank van der Bas), Jurn Hoogma, Peter Zijderhand, Thijs van Nieuwkoop, Daniel van den Hoven, Remon de Bruin, Brend Hoogma, Tim Koorevaar (70:Wessel Freeke), Justin van den Hoven, Harmen Verweij.