Afscheidswedstrijd Peter Zijderhand levert Moerkapelle eerste ruime seizoenzege op.

Zevenhoven 1

Mannen, 1, 4e klasse C

19 mei 2018 14:30

Moerkapelle speelde afgelopen zaterdag 19 mei de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen v.v. Zevenhoven 1. Na de goede prestatie tegen Aarlanderveen thuis moest Moerkapelle vorige week twee dagen later al weer in een uitwedstrijd aantreden tegen Floreant. Dit lijkt normaal gesproken toch wel enigszins op competitie vervalsing, maar ach ja waar ging het nog om. Die wedstrijd werd dan ook in de tweede helft ruim verloren.

Vandaag was het de laatste wedstrijd van Peter Zijderhand voor het eerste elftal van v.v. Moerkapelle. Na 25 seizoenen in de selectie van Moerkapelle te hebben gespeeld nam Zijderhand zaterdag jl. op 42 jarige leeftijd afscheid van het prestatief voetbal. Kennelijk een goede reden voor alle spelers om er vandaag nog een keer een schepje boven op te doen. En dat gebeurde ook.

Na 15 seconden ! spelen lag de bal al in het doel van de tegenstander. Toch nog een record dit seizoen voor v.v. Moerkapelle 1. Zevenhoven had de aftrap genomen en speelde de bal vrij gebruikelijk achterin heen en weer. Bij een van die actie was De Bruin zeer alert. Hij zag dat de bal in zijn richting kwam en zette zijn voet er direct vol tegen aan. De bal belande keurig in de kruising. Een mooie opsteker voor Moerkapelle dat vanmiddag graag winnend thuis wilde afsluiten. Moerkapelle zette ook direct daarna door en met sterk en aanvallend voetbal  was het na 5 minuten spelen al weer raak ! Een goede voorzet van Van Dommele bereikte De Bruin in het strafschopgebied die niet aarzelde en wederom scoorde. Twee doelpunten in 5 minuten tijd is voor Moerkapelle 1 dit seizoen een grote luxe. Moerkapelle had er zin in vanmiddag en speelde gedisciplineerd en met volle inzet. Zevenhoven wist maar moeizaam onder de druk van Moerkapelle uit te komen. De aanvallers wilde wel maar de ballen bereikten hen niet. Moerkapelle ging met een verdiende 2-0 voorsprong de rust in.
Direct na rust pakte Moerkapelle de draad al weer op. In de 47ste minuut was het Van Dommele die meet een goed schot zijn eerste doelpunt van dit seizoen liet aantekenen. Het was zichtbaar dat Zevenhoven zich dit niet wilde laten overkomen en keeper Sloof moest, zowel voor rust als in het eerste half uur van de tweede helft enkele keren een goede redding verrichten. Ook het uitlopen ging hem vanmiddag goed af. Moerkapelle speelde, onder goede leiding, een gewonnen wedstrijd. De afscheid nemende trainer de Vries gaf eerst De Bruin een publiekswissel en in de 70ste minuut verliet Peter Zijderhand onder een staande ovatie van het publiek en erehaag van zijn medespelers voor de laatste keer in het eerste elftal van v.v. Moerkapelle het veld. De 4-0 werd daarna nog keurig binnen geschoten door Joop van Beek, nadat Justin van den Hoven vlak daarvoor nog de lat had geraakt. Als Moerkapelle het hele seizoen met deze inzet, durf en wil had gespeeld dan waren er nog menig puntje meer verzameld. Volgende week wacht nog de laatste uitwedstrijd tegen Rohda ’76.

Na afloop werd er uitgebreid stil gestaan en door het hoofd van de Technische Commissie Lips dankwoorden gesproken richting de afscheid nemende Peter Zijderhand, trainer en stafleden, waaronder ook de 80 jarige Mike Pothecary, die de laatste 10 jaar leider van het eerste elftal van v.v. Moerkapelle is geweest.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Thymen Eindhoven, Peter Zijderhand© (70 Arco Verweij), Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager, Remon de Bruin (62: Tim Koorevaar), Jaron van Dommele, Daniel van den Hoven, Justin van den Hoven , Michael Koolhaas (55: Joop van Beek ), Harmen Verweij.

Het was voor Moerkapelle vandaag toch al wel een bijzondere dag want Moerkapelle 3 had 's morgens de uitwedstrijd tegen Jodan Boys 10 gespeeld. Deze wedstrijd, die door Foxsport in zijn geheel werd uitgezonden en nabeschouwd, stond onderleiding van de scheidsrechter Luinge,  in het teken van de actie 'Kans tegen Kanker". Het live op TV komen is op zich al een gebeurtenis op zichzelf, zeker voor een van onze lagere elftallen. Moerkapelle 3 heeft zich ondanks het verlies van de wedstrijd van een hele goede kant laten zien.

Een kleine greep uit de foto's die gemaakt zijn tijdens deze dag zijn te vinden via: Fotoalbum Afscheid.