Dames 1 knokt zich naar overwinning

Vrouwen zaterdag, VR1, 5e klasse 3

30 januari 2016 14:30

Dirk de Bruijne

Vandaag stond de thuiswedstrijd tegen Hazerswoudse Boys op het programma. Een tegenstander waar onze meiden twee keer eerder gelijk tegen speelden, maar waar meestal van verloren is. De statistieken vooraf waren dus weinig hoopgevend. De stand op de ranglijst echter gaf aan dat wij met 1 punt meer dan Hazerswoude onze gedeelde tweede plek op de ranglijst moesten vasthouden. Niet verliezen zou dus al een mooie opsteker zijn.
In de week voor de wedstrijd zag het er nog naar uit dat we wat krap in de speelsters en dan met name middenvelders zouden zitten, maar gelukkig waren Annemarie en Lianne Heijboer net wat sneller van hun vakantie terug gekomen, zodat ze erbij konden zijn in deze topper.
In de kleedkamer werd de tactiek bespoken. Omdat Shirley helaas niet op tijd aanwezig kon zijn, ging Ilse de taak van keeper op zich nemen. We wilden dan ook graag de eerste helft met wind tegen spelen, dan met een versterkt middenveld en verdediging de nul houden en de tweede helft meer risico nemen.
We wonnen de toss en hadden wind tegen. Echter na 1 minuut lag toch al de 0-1 om onze oren. Een ongevaarlijk schot werd keurig door Ilse opgepakt, maar de ellende ontstond bij haar uittrap. Mede door de tegenwind kwam de bal niet ver genoeg en de beste speeltster van Hazerswoude trapte het leer in een keer uit de lucht weer over Ilse heen. Een snelle achterstand dus.
Onze meiden lieten de koppen echter niet hangen. Ze gingen door met de afgesproken taken. Dit leidde ertoe dat er de eerste helft eigenlijk verder niet veel noemenswaardige acties gebeurden aan beide kanten. Hazerswoude had net voor rust nog een gevaarlijk afstandsschot dat over ging en een ogenschijnlijke gevaarlijke aanval werd op het laatste moment door Britt onderbroken. Moerkapelle zette daar een gevaarlijke vrije trap van Lisa tegenover, die de keeper niet klemvast kreeg. De rebound werd door Lianne tegen een verdediger aangeschoten en de daaropvolgende corner net door Britt voorlangs gekopt.
Met 0-1 werd de rust gehaald. Nu moesten we het tactisch anders gaan aanpakken. We wisten dat Shirley onderweg was om Ilse in het doel af te lossen. We gingen achterin met drie verdedigers spelen, omdat de tegenstander maar twee spitsen had. Lianne kreeg de lastige taak om de nummer 10 van Hazerswoude uit te schakelen. Hierdoor kon Lisa kort achter de drie spitsen Viev, Jennita en Daan gaan spelen. Een 3-3-4 opstelling moest ons de punten gaan bezorgen. Met nog onszelf ervan te overtuigen dat het mogelijk was om Hazerswoude te pakken vandaag, werden de mouwen nog een keer extra opgestroopt.
Moerkapelle was vanaf de aftrap direct vaker op de helft van de tegenstander. De eerste echte mogelijkheid liet echter tot de 56ste minuut op zich wachten. Een schot van Lisa werd tot corner verwerkt, deze werd vervolgens genomen en kwam voor de linkervoet van Britt. Zij haalde uit, maar het schot kon net geblokt worden. Vier minuten later kreeg Daan een goede mogelijkheid, maar haar schot belandde in het zijnet. Weer drie minuten laten, kwam een inworp bij Daan terecht, maar ook nu was het schot te slap om echt gevaarlijk te worden. In de 68ste minuut ging Jennita ervandoor. Zij schoot in eerste instantie tegen een Hazerswouds been aan, maar de bal kwam alsnog bij Daan. Haar schot werd een lastige redding voor de keeper, dus het bleef 0-1. Nadat ook een schot van Annemarie naast ging en een van Lisa, kwam er een speldenprikje van Hazerswoude. Een gevaarlijk hoog schot werd keurig door Shirley gevangen, die inmiddels Ilse in het doel had afgelost.
Met nog tien minuten op de klok en een aantal letterlijk en figuurlijk moegestreden Moerkapelle dames, werden de laatste wissels gedaan. Nog een keer werd alles gegeven. Een inworp ter hoogte van de zestienmeter werd ver gegooid door Jessica. Lisa kopte de bal ter hoogte van de eerste paal keurig door en Vivianne was goed naar binnen gekomen om het leer achter de doelvrouw van Hazerswoude te koppen. Een op dat moment meer dan terechte 1-1 op het scorebord. Onze meiden waren echter niet tevreden met een punt en roken bloed. Vier minuten later viel dan ook de terechte 2-1. Een hoge voorzet vanaf recht door Vivianne, werd door Daan bij de tweede paal uit de lucht geplukt. Zij controleerde de bal, passeerde haar tegenstander en schoof de bal met links achter de keeper. De ontlading die toen ontstond op het veld en langs de kant was enorm. Met vervolgens hard werken en geen risico meer nemen, eindigde de wedstrijd met een laatste schot van Lisa in de handen van de keeper. Er kon na het laatste fluitsignaal een klein feestje gevierd worden. Dit was echt een overwinning als team. Niemand heeft ook maar een moment verzaakt en geknokt en gestreden tot het einde. Dat vervolgens Soccer Boys ook nog verloren had betekende dat onze meiden heel knap in verliespunten alleen op de tweede plek staan.
Volgende week de lastige wedstrijd bij Donk dat met 1 punt meer dan ons en twee wedstrijden meer gespeeld nu nog tweede staat.
Wederom een spannende pot.

Tot volgende week, een trotse leider