vv Moerkapelle niet opgewassen tegen koploper SV Nieuwkoop

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

14 november 2015 14:30

Hollenberg, S.M.M.

Afgelopen zaterdag speelde Moerkapelle 1 haar eerste thuiswedstrijd vanuit de nieuwe club-accommodatie. Het was nog even wennen waar alles nu precies vandaan moest komen, maar na zo een verhuizing hoort dat er wel bij. De vraag vanmiddag was veel meer of Moerkapelle wel zou zijn opgewassen tegen koploper SV Nieuwkoop die tot nu toe in de competitie slechts één keer gelijk had gespeeld. Moerkapelle wilde zaterdag jl. graag een goede wedstrijd neerzetten. Men was zeker ook de matige prestatie van vorige week uit tegen Aarlanderveen nog niet vergeten. Het is overigens jaren terug dat Moerkapelle tegen SV Nieuwkoop heeft gespeeld. Daarvoor moeten we terug naar de vorige eeuw, in de periode terug dat beide elftallen nog op zondag speelden.

Moerkapelle begon goed aan de wedstrijd en had de eerste twintig minuten een veld overweegt. Nieuwkoop bleek, achteraf gezien, eerst de kat even uit de boom te kijken en liet Moerkapelle stoom afblazen. In die fase kreeg Moerkapelle zeker wel enkele kansen om op voorsprong te komen, maar zoals later was vast te stellen had de voorhoede vanmiddag te weinig slagkracht in huis. Zeker ook door het gemis nog van spits Justin v.d. Hoven. Hij was twee weken terug in de openingswedstrijd tegen FC De Rebellen onverwacht tegen een behoorlijke hersenschudding opgelopen. Meeuwis zelf was licht geblesseerd aan de neus maar V.d. Hoven kwam er achteraf gezien minder vanaf.
Het nog ongelsagen SV Nieuwkoop kwam in het tweede deel van de eerste helft beter in haar spel en enkele minuten voor rust wist de spits van Nieuwkoop, Kooijman, een door Moerkapelle verkeerd uitverdedigde bal direct achter keeper Slingerland te schieten. Gelet op het spelbeeld tot nu toe leek dat wel erg veel van het goede voor SV Nieuwkoop.
De tweede helft bracht echter van meet af aan een ander spelbeeld. Nieuwkoop had alle schroom van zich afgegooid en kwam vanaf dat moment echt aan voetballen toe. Aanvoerder Stolk dirigeerde zijn mannen voorwaartsen en Moerkapelle kwam zelden meer echt aan aanvallen toe. Na circa 55 minuten spelen resulteerde dit in een goede Nieuwkoopse aanval, na balverlies door Verweij op het middenveld. De aanvoerder van Nieuwkoop zetten een dubbele een-twee op die keurig werd binnengeschoten door weer Kooijman. Een staaltje om over effectief voetbal te spreken. De wedstrijd leek hiermee gespeeld. Keeper Slingerlang behoede Moerkapelle daarna, maar ook daarvoor al, met enkele miraculeuze reddingen voor een nog grotere achterstand. Trainer Bergen wisselde vanaf de 65ste minuut drie keer, maar kon daarmee ook het tij niet keren. Nieuwkoop had de smaak te pakken en scoorde 10 minuten voor tijd nogmaals, wederom de altijd op scherp staande Kooijman. En als we het goed hebben gezien mocht dezelfde spits van Nieuwkoop, overigens nu ruim in buitenspel positie, ook de 0-4 nog voor zijn rekening nemen. Nieuwkoop was zeker de tweede helft te sterk en te effectief voor Moerkapelle, dat vanmiddag wel een aardig lesje van effectief voetbal heeft gekregen.

Opstelling Moerkapelle: Patrick Slingerland, Wouter Noorlander, Taco Drost, Jilles Eindhoven, Tim Koorevaar(70: Arco Verweij), Remon de Bruin, Stefan Sallevelt, Daniël van den Hoven, Brend Hoogma (65: Laurens Sluiter), Jaron van Dommele (80: Arthur de Roode), Harmen Verweij.

Beluister [hier] het wekelijkse interview van Omroep Zuidplas met trainer van vv Moerkapelle Stuart Bergen.