Moerkapelle 1 verrast en verslaat met solide voetbal buur Floreant 1 op eigen terrein in Boskoop

Floreant 1

5 november 2022 14:30

P.M.M. Opdam

Sportpark Floreant
Hoogeveenseweg 1
2771TA
BOSKOOP
tel. 0172-213686

Zaterdag jl. stond de uitwedstrijd tegen buur Floreant in Boskoop op het programma. Moerkapelle 1 mocht vandaag voor het eerst in deze competitie eindelijk weer eens tegen een oude bekende aantreden. Moerkapelle en Floreant kruisten in het verleden al meerdere keren de degens en laten we niet vergeten dat dit helaas een van de weinige, altijd gezellige, streekderby’s in deze competitie zal zijn.

Dit jaar speelden we twee keer tegen elkaar. De voor laatste keer won Floreant gemakkelijk de wedstrijd in Moerkapelle, maar de laatste keer wist Moerkapelle Floreant in de thuiswedstrijd in Boskoop op 1-1 te houden. Floreant is aan deze competitie iets beter begonnen dan Moerkapelle. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn geweest dat de trainer van Floreant vorige week na de verloren uitwedstrijd tegen RVC Celeritas de opmerking plaatste dat Floreant “Volgende week tegen Moerkapelle, dat ver onder ons staat, weer punten gaat pakken”

Moerkapelle werd enkele weken terug blij verrast toen een Letse doelman Zvejnieks en twee vrienden zich aanmeldde bij Moerkapelle. Lees ook het artikel in het Algemeen Dagblad Regiosport Groene Hart van maandag a.s. met de koptekst: Moerkapelle is blij verrast met de Letse Bouwvakkers, spelers van zo ver, daar hielden we geen rekening mee.

Moerkapelle begon deze wedstrijd met twee van de nieuwe Letse spelers die sinds kort bij Moerkapelle in training zijn en vorige week beide al invielen. Het was Floreant dat goed en sterk van meet af aan wedstrijd begon. De eerste kansen waren dan ook voor de buur uit Boskoop. Moerkapelle had zich op een verdedigende wedstrijd ingesteld en counterde er in de beginfase een heel enkele keer op los. Deze counters waren ook zeker niet ongevaarlijk, maar Floreant stichtte in het eerste kwartier zeker meer gevaar. Toch was het na 22 minuten spelen Moerkapelle dat uit een van de aanvallen, een door Doornebosch, op eigen inzet, een corner  verdiende. De corner werd langs de zijlijn snel genomen op de inkomende Van Ommeren die de bal twee meter vanaf de zij- en achterlijn perfect voorzette op het hoofd van de inkomende Koolhaas die op zijn buurt de bal keurig in de kruising kopte. Zo was het dan toch Moerkapelle dat vanmiddag redelijk onverwacht als eerste op voorsprong kwam. Floreant zette direct daarna weer aan en poogde de verdediging van Moerkapelle te verschalken. Dat lukte eigenlijk maar moeizaam. Een gele kaart voor Koole bracht nog wat commotie door het aandringen vanaf de bank van Floreant voor een andere kleur kaart. De goed leidende scheidsrechter trok zich ook daar niets van aan. De wedstrijd ging daarna tot aan de rust op en neer met weinig echte mogelijkheden voor beide elftrallen, waarbij Floreant bij tijd en wijle luidkeels werd aangemoedigd door het jeugdige thuispubliek.

Na rust gaf het spelbeeld vrijwel direct weer eenzelfde beeld. Trainer Van der Kolk had Koole na rust gewisseld en Floreant poogde weer meer en meeer aan te vallen, maar daar kwamen weinig echte mogelijkheden uit voort. Moerkapelle wisselde na een half uur spelen en zette er nog een verdediger bij. Dat deed de trainer verstandig want in een eerdere competitiewedstrijd die geen resultaat opleverde was Moerkapelle bij een voorsprong meer op de aanval blijven spelen. Floreant wisselde ook drie spelers tegelijk en zette een eindoffensief in. De verdediging van Moerkapelle met de kopsterke mannen Slingerlang en Van Nieuwkoop stond vanmiddag goed haar mannetje en het bleef voor Floreant oppassen voor de uitvallen via de twee Letse nieuwkomers, vooralsnog lijkt dit op een versterking voor de selectie van Moerkapelle. Moerkapelle bleef vanmiddag overeind en speelde met veel inzet en overtuiging een solide wedstrijd die met 0-1 werd gewonnen. Geen punten voor de thuisploeg vanmiddag, want deze gingen goed ingepakt in de tas mee door het Bentwoud richting Moerkapelle. Na de eerder gewonnen en gelijk gespeelde wedstrijd komt Moerkapelle nu op 7 punten en staat er in de middenmoot keurig voor. Volhouden is nu het devies.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Richard Koole (46: Daan Herbert), Thijs van Nieuwkoop, Mischa Slingerland, Toms Cinglers, Lucas Doornebosch, Timo Verheij (62: Jeffrey Klaassen), Stef van der Salm, Michael Koolhaas (58, Matthias de Gooijer), Girts Vaskis, Jarno van Ommeren.