Moerkapelle 1 goed op dreef in de uitwedstrijd tegen v.v. Moordrecht, sluit de Zuidplasderby winnend af

Moordrecht 1

Timon van Dam (afstandschot)
Tim Koorevaar (afstandschot)

20 november 2021 14:30

W. Kleinjan

Sportpark Het Lage
Sportlaan 1
2841EB
MOORDRECHT
tel. 0182-373142

Moerkapelle 1 speelde zaterdag jl. de eerste Zuidplas derby van het seizoen uit tegen v.v. Moordrecht 1.. We hadden weer te maken met extra corona maatregelen en daardoor was nu weer ook publiek helaas niet meer welkom. Door de donkere dag eind november en geen publiek deed het geheel op  het sportpark “Het Lage” zich sfeerloos aan. Echter de beide elftallen maakten, zeker aan het begin, samen door veel inzet en strijd veel goed. Moerkapelle was vooraf mede gelet op de stand van de ranglijst licht favoriet, maar dat zegt in streekderby’s veelal, en ook nu niet, niet zoveel. Moerkapelle ging vandaag weer van start zonder Van Nieuwkoop (afwezig), maar verder redelijk voltallig.

Moordrecht ving aan vol inzet en drang naar voren. Moerkapelle moest aanvankelijk even stevig verdedigen maar dat lukte van meet af aan goed. Een van de eerste aanvallen van Moerkapelle ging over rechts. Van achteruit werd Van Dam aangespeeld die zijn tegen speler te vlug af was en wilde van de buitenzijde de bal waarschijnlijk voor geven. Echter de hoge bal dreef af naar doel toe en ook de keeper van Moordrecht moet zich hebben verkeken, want de bal vloog over hem heen zo tegen de zijkant het doel in. Even gingen de gedachte terug naar de wereldgoal van Wim Jansen in begin jaren zeventig. Weet u nog ? Zo kwam Moerkapelle, niet zonder geluk waarschijnlijk, mooi en vroeg op voorsprong. Maar Moordrecht liet binnen een minuut al van zich spreken. Een aanval over rechts werd netjes half hoog voorgegeven en keihard binnengeschoten. De Moerkapelse verdediging was even niet paraat en het stond weer gelijk. Na deze aantrekkelijke openingsfase kwam Moerkapelle hoe langer hoe meer beter in haar spel. De middenvelders Verweij en Doornebosch wisten de aanvallers goed te bereiken. Dit resulteerde in scoringskansen voor Koolhaas en Kievit maar beide hadden het vizier toen nog niet op scherp staan. Moordrecht kreeg hoe langer hoe meer de handen vol aan het verdedigen, met name Kievit was een laspost voor hen die vele malen langs en/of door de verdediging heen wist te komen. Het duurde tot de 41ste minuut voordat dit resultaat op leverde. Bij een volgende solo van Kievit werd hij binnen het strafschopgebied zeer onreglementair onderuit geschopt. Een strafschop kon niet uitblijven. Nadat Kievit was verzorgd schoot Doornebosch de penalty onberispelijk binnen en zo kwam Moerkapelle op een 1-2 voorsprong. Nog geen twee minuten later was het weer Kievit die binnen het strafschopgebied zeer alert was en de bal zo maar wist af te pakken van een van de verdedigers van Moordrecht en de bal via de korte hoek binnenschoot en hiermede de ruststand op 1-3 bepaalde.

Na rust begon Moerkapelle rustig aan de tweede helft op het zware natuurgrasveld op “Het Lage”. Waarschijnlijk de laatste keer dat er een competitie strekderby op dit veld wordt gespeeld, want  V V Moordrecht  gaat verhuizen. Moordrecht kwam er in de tweede helft nauwelijks meer echt aan te pas. Het was de voorhoede van Moerkapelle die goed op dreef was. Kievit was niet te stoppen door de verdedigers die het in het begin van de tweede helft op hem hadden gemunt. Twee verdedigers gingen er veel te hard in en ontvingen beide de gele kaart en keerde de rust weer terug. Trainer Van de Klok wisselde in de 56ste minuut Koolhaas voor Koorevaar. Koorevaar stond nog geen 30 seconden in het veld en bij het eerste de beste balcontact zo vrij stond dat hij met een diagonaal schot de keeper van Moordrecht van afstand wist te passeren. Hiermee was de angel definitief uit de wedstrijd. Trainer Van der Klok wisselde nog twee keer en in de 88ste minuut bepaalde Van Dam na zijn openingstreffer, met een mooie solo langs drie of vier verdedigers de eindstand op 1-5.

Voor Moerkapelle een mooie, vierde ,overwinning op een rij voordat volgende week v.v. Haastrecht op bezoek komt.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Mischa Slingerland, Thom van den Berg (75: Pieter Verweij), Remon de Bruin, Davey Jager, Lucas Doornebosch, Stef van der Salm(80: Mattias de Gooijer), Harmen Verweij, Timon van Dam, Michel Koolhaas(56: Tim Koorevaar), Jeffrey Kievit.