Moerkapelle 1 zet tegen Bergambacht meer dan uur het goede begin voort en had punten voor het incasseren

Bergambacht 1

Harmen Verweij (afstandschot)
... (vrije trap)

26 september 2020 14:30

B.L. (Björn) van den Eijnden

Zaterdag 26 september speelde twee van de drie selectie elftallen van Moerkapelle de tweede competitie wedstrijd. Moerkapelle 2 speelde wederom, wegens corona perikelen, bij de tegenstander BSC 68, weer niet. Zij moeten dus nu nog aan de competitie beginnen.

Moerkapelle 3 speelde thuis tegen Olympia 3 en boekte de tweede overwinning op rij. Zij staan op dit moment bovenaan de ranglijst.

Moerkapelle 1 speelde, na een droeve week, de tweede competitie wedstrijd thuis tegen v.v. Bergambacht .

Moerkapelle verloor vorig seizoen de thuiswedstrijd tegen Bergambacht redelijk kansloos met 4-1. Dus de thuisclub was gewaarschuwd en wilde vandaag tegen een elftal met kampioensaspiraties graag iets rechtzetten. Dat liet het gehele elftal  van meet af aan blijken.

Moerkapelle was de eerste helft oppermachtig en liet de tegenstander regelmatig alle hoeken van het veld zien. Het team uit Bergambacht begon halverwege de eerste helft dan ook te mopperen op elkaar. Daarvoor had Moerkapelle al de kans op een 2-0 voorsprong verdiend, maar nam deze niet. Nadat Moerkapelle in het eerste kwartier al een aantal kansen had gehad en Bergambacht al minstens een keer aan de noodrem had getrokken, waar een rode kaart eigenlijk op zijn plaatst was geweest, was het in de 19de minuut Verweij die met een prachtig afstandsschot de thuisclub op een tot dan toe verdiende voorsprong bracht. De bal vloog vanaf 25 meter zo de kruising in. Bergambacht keek verbouwereerd toe. Moerkapelle liet het daar niet bij want 5 minuten later brak Kievit op links door. Wederom de noodrem aan Bergambacht zijde, maar deze keer binnen het strafschopgebied, dus een penalty. Hiermee had Moerkapelle de voorsprong kunnen vergroten, maar de strafschop werd veel te slap ingeschoten en was voor de keeper van de tegenpartij goed houdbaar. Een dure misser zo zou later in de wedstrijd blijken. Alhoewel dit zeker niet de enige kans was die Moerkapelle daarna nog creëerde, maar niet af maakte. De verdere eerste helft worstelde Bergambacht verder en kreeg het goed spelende Moerkapelle nog enkele kansen om de voorsprong uit te bouwen. Kievit creëerde een goede kans voor zich zelf en een kopbal van Sluiter vloog maar net over.Moerkapelle kon vol zelfvertrouwen de rust in gaan

Moerkapelle begon de tweede helft aanvankelijk zoals het in de eerste helft was gestopt, maar een wedstrijd duurt 2 keer 45 minuten. Moerkapelle hield Bergambachthet eerste half uur vol onder druk. Het was wederom Kievit die in de 56ste minuut van achteruit een vrije loop kreeg aangeboden en in zijn eentje vol op het doel afging. Helaas schoot hij niet of veel te laat en probeerde hij de bal op andere wijze langs de keeper te krijgen, dat slaagde niet. Over het algemeen creëerde Moerkapelle daarna ook nog kansen, maar schoten op het doel van de tegenstander blijven te veel uit. Moerkapelle speelde meer dan uur een goede partij voetbal met nog enige kopkansen uit corners en voorzetten voor Sluiter, Koolhaas en Van Nieuwkoop. Allen gingen net over. Bergambacht voelde dat Moerkapelle het na ruim een uur moeilijker kreeg en ging achterin één op één spelen en nam meer risico om de gelijkmaker te realiseren. De druk op Moerkapelle doel werd vergroot. In de 74ste minuut zag de scheidsrechter een overtreding van een van de Moerkapelle verdedigers en gaf een vrije trap op de rand van het strafschopgebied. Moerkapelle mopperde nog wat om de eenvoudig gegeven vrije trap, maar Bergambacht zag zijn kans schoon !. De bal werd half hoog ingeschoten, ging langs en door iedereen heen en belande op gelukkige wijze in het doel. De gelijkmaker kwam uit het niets maar was hiermee een feit. Bergambacht zette daarna nog meer aan, want het rook opeens toch nog zijn kans op nog meer. Keeper Sloof redde nog een keer geweldig en na geroep om een strafschop kreeg Bergambacht deze terecht niet, maar even later was het toch weer raak. Een schot, ja wederom eens schot, dat in de verdediging niet goed werd gekraakt belande in de 83ste minuut ook zomaar ook in het doel, 1-2 !. Een diepe teleurstelling aan Moerkapelle zijde dat 74 minuten heer en meester was geweest en de voorsprong al lang verder had moeten uitbouwen. Vreugde bij Bergambacht dat, ook voor hen nog onverwacht, toch nog met de drie punten huiswaarts keerde. Een les voor Moerkapelle dat een wedstrijd 90 minuten duurt en de tegenstander altijd op de loer blijft liggen zolang de voorsprong niet is uitgebouwd. Volgende week wacht de volgende loodzware thuis wedstrijd tegen koploper en buur Floreant die in twee wedstrijden al 11 keer wist te scoren.

Opstelling: Opstelling: Lorenzo Sloof, Mischa Slingerland, Steven Vonk, Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager, Harmen Verweij, Laurens Sluiter, Daniel van der Hoven, Stef van der Salm (78: Remon de Bruin), Jeffrey Kievit (62: Tim Koorevaar), Michel Koolhaas.