De Bruin wijst Moerkapelle 1 met hattrick de weg naar de overwinning op Ammerstolse S.V. 1

Ammerstolse S.V. 1

Remon de Bruin (scrimmage)
Laurens Sluiter (intikker)
Laurens Sluiter (intikker)
... (penalty)

4e klasse C

8 februari 2020 14:30

Zaterdag jl. kwam bij Moerkapelle 1 de Ammerstolse S.V. 1 op bezoek. Deze vereniging is een heel oude bekende van v.v. Moerkapelle.
Het is namelijk zo ongeveer 30 jaar geleden dat op de Ammerstolse S.V. 1 op zondag naar Moerkapelle afreisde voor een wedstrijd tegen het eerste elftal. In oktober vorig jaar speelde beide elftallen voor het eerst weer tegen elkaar toen in Ammerstol. Moerkapelle wist deze lastige uitwedstrijd met een 0-2 winst af te sluiten. Ogenschijnlijk moest het voor Moerkapelle te doen zijn om de punten thuis te houden, maar we weten dat de mannen uit Ammerstol er veelal lang in blijven geloven en voor de punten vechten. Dus moest Moerkapelle wel op zijn hoede zijn. Moerkapelle moest van start zonder de topscorer Van Dam. Hij brak zijn teen tijdens  een potje zaalvoetbal ! Hij werd vervangen door jeugdspeler Kievit. Verdediger Jager nam vandaag plaats op de bank.

Moerkapelle wist dat ze van meet af aan er tegen aan moesten, want de tegenstander zou anders het initiatief kunnen nemen. Dat lukte Moerkapelle vanaf de aftrap redelijk goed met aanvallend spel. Na 6 minuten spelen werd een corner van dichtbij door Van der Salm ingekopt. De keeper wist deze in eerste instantie nog te pareren maar de alerte De Bruin werkte de bal het doel in. Zo kwam Moerkapelle al vroeg op een 1-0 voorsprong. Moerkapelle bleef daarna aanvallen en Ammerstol kon maar moeilijk in haar spelletje komen. Echter na een half uur spelen wist Ammerstol zich enigszins onder de druk van Moerkapelle uit te spelen en kon iets meer aanvallender gaan spelen. Moerkapelle verslapte in die fase en op het middenveld werden veel ballen ingeleverd. Een kopbal van Sluiter ging in het laatste kwartier nog net in het zijnet, maar Ammerstol kreeg ook kansjes uit twee corners, Een kopbal scheerde maar net voor langs. Keeper Sloof had daarvoor ook al tweemaal stevig moeten ingrijpen. Zo kroop Moerkapelle thuis langzaam maar zeker met een magere voorsprong naar het rust signaal toe.

Er zal in de rust toch wel het een en ander zijn gezegd, want Moerkapelle kwam gelukkig gedrevener de kleedkamer uit dan dat ze er in stapte. Na 5 minuten in de tweede helft was het na een afgeslagen aanval over links Van der Salm op rechts die met een mooi schot net vanaf buiten het strafschopgebied de score op 2-0 bracht. Een volgende poging enkele minuten later van Vonk ging net over. Moerkapelle was weer op dreef en Ammerstol stond zwaar onder druk. 10 minuten later was het Van den Berg die op rechts in een rush mee naar voren kwam. Na een één twee met Sluiter gaf hij de bal goed voor waar De Bruin klaar stond om zijn tweede van de middag, voor Moerkapelle de derde, te laten noteren. De mooiste aanval van deze middag. Moerkapelle nam daarna iets gas terug en Ammerstol bleef het wel proberen maar voetbalde hoe langer hoe meer tegen dan voor zich zelf. Tien minuten voor tijd was het Kievit die de bal voortrok één van de Moerkapelle spelers stapte er over heen en Sluiter stond klaar en had de bal voor het intikken. De 4-0 was en feit en de 5-0 was enkele minuten later bijna een kopie van het laatste doelpunt. Weer Kievit die na enkele mooie passeer bewegingen alleen op het doel af ging. Hij was slim, probeerde het niet zelf, maar gaf de bal keurig af aan de mee opgekomen spits Sluiter. Deze had de bal weer voor het intikken. Nog geen minuut later was het De Bruin die met een schot de 6-0 binnenschoot. Het tumult bij de tegenstander nam toe, want men dacht dat er een overtreding aan vooraf ging, maar de scheidsrechter van dienst meende van niet. In de 90ste minuut kreeg Ammerstol nog een vrije trap te nemen. Deze bal belande slechts 10 meter verder, ver voor het strafschopgebied, in de voeten van een Moerkapelle speler, maar de scheidsrechter had binnen het strafschopgebied een duw overtreding waargenomen en gaf een strafschop. Dit cadeautje kon Ammerstol wel waarderen en pakte het keurig uit. De eindstand kwam hiermee op 6-1. Moerkapelle kan tevreden zijn over het verloop van de gehele wedstrijd, waar het in de eerste helft, ondanks een vroege voorsprong, wel behoorlijk stroef verliep. De Bruin wees Moerkapelle met zijn mooie hattrick vandaag de weg en de jeugdige spelers waren goed op dreef evenals spits Sluiter.

Volgende week reist Moerkapelle af naar Polsbroek om het daar in de laatste tijd altijd lastige uitwedstrijd op te nemen tegen SPV ’81. Daarna is Moerkapelle 1 twee weekjes vrij. Op 29 februari oefent Moerkapelle 1 tegen Zoetermeer 1 thuis.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Jop van den Berg, Steven Vonk, Thijs van Nieuwkoop, Mischa Slingerland, Remon de Bruin, Daniel van de Hoven, Harmen Verweij(72: Dani Slingerland), Stef van der Salm, Laurens Sluiter, Jeffrey Kievit.