Moerkapelle 1 weet de Zuidplas derby in Moordrecht net aan winnend af te sluiten

Moordrecht 1

Laurens Sluiter (intikker)

4e klasse C

25 januari 2020 14:30

Moerkapelle 1 speelde zaterdag jl. de eerste competitiewedstrijd na de winterstop de eerste Zuidplas derby van het seizoen uit tegen v.v. Moordrecht 1 op Sportpark “Het Lage”. Moerkapelle was vooraf mede gelet op de stand van de ranglijst licht favoriet, maar dat zegt in streekderby’s veelal, en ook nu niet, niet zoveel. Moerkapelle ging van start zonder de langdurig aan zijn schouder geblesseerde Thom van den Berg en Koorevaar. Vonk stond vandaag in de verdediging.

Moerkapelle begon zeer aanvallend aan de wedstrijd en probeerde de thuisclub direct onder druk te zetten. Dat lukte ook aardig en het leek er op of Moordrecht daar van enigszins maar naar later bleek van korte duur onder de indruk was. De eerste kansen waren dan ook voor Moerkapelle en voornamelijk voor Van Dam na goed voorbereidend werk van Verweij, maar de keeper van Moordrecht wist de eerste twee mogelijkheden goed te pareren. Na een kwartier redelijk goed spel in aanvallend opzicht was het Verweij op links die een inworp op Salm nam en deze gaf de bal direct in de loop met hem mee. Verweij keek goed, zette de bal goed voor op het hoofd van Sluiter. Die reed had gezien dat de keeper iets te ver voor zijn doel stond en hij kopte met een lobje de bal keurig over de verder uitkomende keeper van Moordrecht heen. De op dat moment verdiende voorsprong voor Moerkapelle was hiermee een feit. Verweij was vanmiddag goed in vorm en wist zijn tegenstander het erg moeilijk te maken en bij regelmaat te passeren. Na een half uur spelen werd de verdediger van Moordrecht dan ook al gewisseld. Moerkapelle bleef aanvankelijk nog aanvallend spelen wat nog enkel mogelijkheden opleverde maar het was toch het iets agressievere Moordrecht dat hoe langer hoe beter in haar spel kwam. Er kwamen voor rust al enkele kansen voor de thuisclub. Na een half uur spelen moest Keeper Sloof een uiterste poging doen om de bal nog net met de hand uit het doel te houden. Daarna was het weer even Moerkapelle waar Van Dam en op een met de keeper een hele grote mogelijkheid liet liggen. Bij een volgende aanval van Moordrecht, vijf minuten voor de rust ging de bal net voor langs. Op slag van rust was het middenvelder De Bruin die op rechts goed door wist te gaan en met een prachtig schot diagonaal hoog in de kruising Moerkapelle op een 0-2 voorsprong bracht. Mooi maar ook cruciaal zo vlak voor rust.

De tweede helft was van een geheel andere orde zo bleek. Wellicht dacht Moerkapelle dat de buit al binnen was maar Moordrecht berustte daar terecht niet in. De thuisclub had in de rust gewisseld en een verse rechter (en ook linker) aanvaller ingebracht. Deze aanvaller werd een behoorlijke plaaggeest voor de gehele verdediging van Moerkapelle. Moordrecht zette van rust af aan alles op alles om de aansluitingstreffer te forceren. Moerkapelle leek direct al iets uit haar doen en kon, op een kans voor Van Dam na, een goed structureel antwoord niet zo snel meer vinden. Moordrecht werd nu de aanvallende partij en het spel was omgekeerd en van Moerkapelle zijde allerminst goed meer te noemen. Keeper Sloof moest zeer regelmatig ingrijpen. Het duurde echter wel een half uur voordat Moordrecht doel trof. Daarvoor waren er al enkele kansen voor de iets te zware spits van Moordrecht. Aan de scoringsmogelijk ging een grove verdediging fout vooraf. De opkomende verdediger van Moerkapelle verloor de controle over de bal en de alerte en goed voetballende invaller van Moordrecht profiteerde direct. Met een gericht schot wist hij de thuisclub de aansluitingstreffer te bezorgen. Moordrecht deed er nog een schepje bovenop om de gelijkmaker te forceren, maar dat lukte niet. Dit resulteerde wel in een gele kaart voor de mopperende spits. De goed leidende scheidsrechter was daar niet van gediend. Het was toch Moerkapelle dat in de 85ste minuut uit een goede counter en mooie passeer bewegingen van Van Dam op links afgerond met een goede voorzet op Sluiter de 1-3 wist te maken. Zijn tweede goal van de middag. Daarmee leek de wedstrijd gespeeld, maar de thuisclub gaf nog niet op en wist drie minuten later uit een corner door de mee opgekomen verdediger, met een gericht schot, alsnog de 2-3 te score.

Moerkapelle speelde een redelijk eerste helft, de tweede helft was de thuisclub zeker de betere ofwel de meest agressieve in positieve zin. Moerkapelle komt deze keer goed weg, maar zal volgende week thuis tegen Floreant echt uit een ander vaatje moeten tappen wil het enigszins kans willen maken op een of meerdere punten. Wel steeg Moerkapelle met deze 3punten een plaatsje op ranglijst ten koste van GSV dat vandaag verloor.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Jop van den Berg (77: Mischa Slingerland), Steven Vonk, Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager, Remon de Bruin (75: Dani Slingerland), Daniel van de Hoven, Harmen Verweij, Stef van der Salm, Laurens Sluiter, Timon van Dam.