Moerkapelle 1 wint op donderdagavond de competitiewedstrijd van SPV ‘81 1

Assist: Davey Jager

7 november 2019 20:15

N. Sleeuwenhoek

Donderdagavond 7 november speelde Moerkapelle 1, vrij onverwacht, reeds de thuiswedstrijd die voor zaterdag a.s. stond gepland.
Dit van wege een zeer trieste gebeurtenis in de directe omgeving van één van de spelers van SPV ‘81.
Deze competitiewedstrijd was de afgelopen dagen in goed overleg met SPV ’81 en KNVB vervroegd naar de donderdagavond.

Voor beide elftallen, maar zeker voor SPV ’81 uit Polsbroek, een bijzondere avond om op te spelen. Afgelopen zaterdag wist Moerkapelle thuis niet van GSV te winnen. Het was voor de thuisclub van groot belang om zich te kunnen herpakken. Verweij stond in de basisopstelling weer op het middenveld er bij.

Beide elftallen begonnen om 20:15 uur rustig aan de wedstrijd. De eerste aanval was van SPV ’81 en vrij snel er na enkele aanvallen van Moerkapelle. In de 10de minuut wist De Bruin na een misverstand in de verdediging bij SPV ’81, met een geplaatst schot, hiervan te profiteren. De vrij onverwachte vroege voorsprong voor Moerkapelle kwam zo vrij eenvoudig tot stand. Moerkapelle pakte daarna de draad goed op en er volgde een serie aanvallen. Vlak na de 1-0 kreeg Verweij de mogelijkheid om de voorsprong te vergroten. Daarna was het de buurt aan Sluiter om een bijna niet te missen kans niet raak te schieten. SPV ’81 zette daarna een tandje bij. Na een half uur spelen resulteerde dit in twee mogelijkheden voor de tegenstander. Het eerste schot ging nog naast, maar bij de tweede poging moest keeper Sloof alle zeilen bijzetten om de bal die richten de kruising ging te onderscheppen. SPV ’81 trachtte in die fase door de verdediging van Moerkapelle heen te spelen, maar deze gaf vanavond geen centimeter toe. Na bijna 40 minuten spelen kwam een voorzet van Jager voor de voeten van de keeper die de bal op een merkwaardige wijze trachtte weg te werken. De bal kwam (weer) voor de voeten van De Bruin. Ook nu aarzelde hij niet en schoot zijn tweede doelpunt van de avond binnen. Daarna kwam een speler van SPV "81 langs de zijlijn ongelukkig ten val. Hij viel op zijn eigen hand en liep daarmee een handblessure op. Hoewel SPV ’81 zich in de eerste helft ook niet onbetuigd had gelaten en probeerde te voetballen had Moerkapelle in de eerste helft de meeste kansen en mogelijkheden gecreëerd en stond bij rust dan ook verdiend voor.

Na rust was het direct SPV ’81 dat de aanval zocht. In de eerste minuut na rust al moest Keeper Sloof, bij een uitval van SPV ’81, weer al zijn vaardigheden gebruiken om de bal uit het doel te ranselen. Men realiseerde dat de aansluitingstreffer de wedstrijd mogelijk zou kunnen doen keren. Direct er na schoot Verweij aan de andere kant ook in de handen van de keeper. De beide elftallen, die elkaar die laatste jaren, twee keer ontmoeten, waren in de tweede helft iets meer aan elkaar gewaagd en SPV ’81 probeerde soms met man en macht het doel van keeper Sloof onder vuur te nemen. Hoe langer de wedstrijd duurde hoe minder kansen er ontstonden. Of het moet zijn geweest toen invaller Van Dam aan het einde van de wedstrijd een van zijn bekende rushjes (een echt vandammetje) aanving. Hij slingerde om een aantal verdedigers heen en wist de keeper van SPV ’81 nog bijna in de korte hoek te verrassen, maar ook dat lukte niet meer. Zo bleef het de avond van Remon de Bruin die Moerkapelle met twee doelpunten de overwinning bezorgde.
Op basis van het spel in eerste helft verdiende Moerkapelle  donderdagavond de overwinning. De tweede helft ging redelijk gelijk op. De drie punten en de overwinning geven de Moerkapellenaren na de afgelopen drie nederlagen weer een wat beter gevoel. De vierde plaats op de ranglijst zier er mooi uit, maar daar kan zaterdag a.s. wel eens verandering in komen.

Volgende week zaterdag 16 november staat voor Moerkapelle 1 de inhaalwedstrijd uit tegen nieuwkomer in de zaterdag 4de klasse Gouderak op het programma. Een vereniging waar in het hele verre verleden nog wel eens op de zondag tegen is gevoetbald, maar veel recente informatie over deze club beschikken we nog niet over.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Jop van den Berg, Thom van den Berg (75:Steven Vonk), Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager, Remon de Bruin (71:Timon van Dam), Stef van der Salm (68: Michael Koolhaas), Daniel van den Hoven, Harmen Verweij, Laurens Sluiter, Tim Koorevaar.