Moerkapelle 1 strijd en pakt bij WDS sinds lange tijd in slotfase de volle winst

WDS 1

... (penalty)
... (kopbal)

5 oktober 2019 14:30

Moerkapelle 1 speelde zaterdag jl., de eerste uitwedstrijd van deze competitie tegen v.v. WDS. Deze vereniging is een oude bekende van Moerkapelle waar vorige jaar ook tegen was gespeeld maar geen wedstrijd van was gewonnen.

Moerkapelle kon vanmiddag wegens ziekte niet beschikken over de vaste kracht op het middenveld Daniel van den Hoven. Moerkapelle begon geconcentreerd en met aanvallend voetbal. De thuisploeg was de eerste 20 minuten zoekende naar een goed antwoord op het spel van Moerkapelle. Na ruim een kwartier spelen ontglipte Van Dam over de linkerzijde de verdediging van WDS en schoot diagonaal onhoudbaar binnen. De voorsprong voor Moerkapelle stond hierdoor al vroeg in de wedstrijd op het score bord. WDS keek hiervan op maar ook vlak daarna wist Moerkapelle de thuisploeg weer vast te zetten op de eigen helft. Een vrije bal in de achterhoede van Moerkapelle zou verandering brengen in deze situatie. De vrije bal vlak bij de corner vlag werd onnodig teruggespeeld op keeper Sloof. De bal ging op het natuurgrasveld niet de gewenste richting op en het ontbrak aan snelheid. Keeper Sloof deed er met zijn been nog alles aan om de onhandige terugspeelbal weg te werken, maar de spits van WDS was er ook als de kippen bij om de bal te raken. In eerste instantie redde sloof met een overtreding nog maar de bal ging daarna naast. De scheidsrechter had de situatie beoordeeld en besliste, terecht, alsnog tot een strafschop. De speler van WDS schoot de penalty resoluut en goed binnen. De gelijkmaker was hiermee in de 24 minuut geheel onverwacht een feit. Zo zien we nog maar eens dat het onnodig terugspelen op de keeper ook risico’s met zich mee brengt en hem in een benader positie kan brengen. De 1-1 was tot daaraan toe maar Moerkapelle was haar spel direct ook kwijt en WDS rook nu dat er opeens toch wel iets te halen viel. De wedstrijd kantelde en WDS kreeg tot drie keer toe een goede (schiet) kans om de voorsprong te veroveren. Moerkapelle kwam er daarna rust ook weinig meer aan te pas. Het middenveld kwam in handen van de thuisploeg.

Met een gelijk stand werd de rust gehaald. Na rust startte WDS ook beter dan Moerkapelle. Voor rust was een corner al net naast gekopt en in de 52ste minuut wist WDS uit een corner bij de eerste paal netjes direct binnen te koppen. De thuisploeg kwam hiermee in deze fase terecht op voorsprong. Moerkapelle moest van vooraf aan op nieuw beginnen en zichzelf herpakken. Dat was aanvankelijk niet eenvoudig, toch kreeg Moerkapelle voorzichtig aan weer iets meer vat op het spel van WDS, dat de voorsprong probeerde te verdedigen. De aanval van Moerkapelle kreeg weer enkele kansjes. Trainer peters wisselde Vonk voor De Bruin en Koolhaas (die een uurtje er voor nog in Emmeloord vertoefde) voor Koorevaar. Beide ploegen bleven in een soms stevig duel de aanval opzoeken. Moerkapelle iets meer dan WDS. Her duurde tot aan de 80ste minuut dat Van Dam, die al enkele kansen had gemist, de bal weer vrij voor zich kreeg en nu van recht op de keeper schoot. De keeper wist de bal in eerste instantie nog te keren, maar de schuiver van Van Dam daarna was hem te machtig en de 2-2 was geboren. Maar hiermee was de strijd vanmiddag nog niet gestreden! Het venijn zat bij beide ploegen vanmiddag in de staart. De laatste 10 minuten, met de extra tijd mee wel een kwartier, waren de spannendste van de middag. WDS viel wederom ook aan en maakte het spannend voor het doel van keeper Sloof die zijn mannetje vanmiddag goed stond. Een onnodige vrije trap op de rand van het strafschopgebied luidde in de 89ste minuut de noodklok voor Moerkapelle in. De vrije trap werd goed genomen en met een uiterste kracht inspanning wist Sloof de bal uit de kruising te tikken. Wat een redding! Maar daarmee was de koek nog niet op. In de aanval daarop schoof jager op links door naar voren zag wederom Van Dam op rechts geheel vrij staan. Zijn voorzet over de gehele linie op Van Dam was op maat. Van Dam kreeg weer dezelfde mogelijkheid om te scoren. Weer was het de keeper die in eerste en tweede instantie wist te pareren, maar van der Salm was toegesneld om bijstand te verlenen. Hij was het die vanmiddag voor Moerkapelle de overwinning binnen schoot. En nog was de strijd hiermee niet gestreden. WDS zette alles op alles en kreeg nog een dot van een kans op de gelijkmaker. De bal ging hoog over! De laatste actie was voor Moerkapelle. Koolhaas brak alleen uit. De keeper van WDS kwam uit het strafschopgebied. Beide raakten elkaar en daarmee was de wedstrijd vanmiddag gespeeld. Moerkapelle pak na lange tijd bij WDS op de valreep met een mooie 2-3 zege de 3 punten.Het handjevol vaste toeschouwers bij deze uitwedstrijd was even zo gelukkig als de spelers en begeleiding.
Knap werk om vanuit deze lastige wedstrijd, waar een gelijkspel ook mogelijk was geweest, de winst te laten noteren.

Voor Moerkapelle een goed begin van deze competitie. Volhouden blijft nu de kunst nu. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen nieuwkomer Ammerstol op het programma. Daarna op 19 oktober de thuiswedstrijd tegen v.v. Bergambacht.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Jop van den Berg, Thom van den Berg, Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager Remon de Bruin (70:Steven Vonk), Stef van der Salm, Harmen Verweij, Laurens Sluiter, Timon van Dam en Tim Koorevaar (75: Michael Koolhaas).