Moerkapelle 1 verzilvert in matig duel kansen niet, thuisclub BSC ’68 in slotfase wel

BSC '68

7 december 2019 14:30

Heemskerk

Moerkapelle 1 reisde afgelopen zaterdagmiddag voor de derde keer op af nu naar de buurvereniging BSC ’68 in Benthuizen. BSC ’68 heeft een fors aantal jaren in de derde klasse vertoefd. De laatste ontmoeting in deze klasse tegen Moerkapelle was in 2012, al weer 7 jaar geleden. Toen werd het in een matig duel een gelijkspel. De trouwe uitsupporters van Moerkapelle werden vanmiddag vergezeld door nog een aantal Moerkapelle supporters die de koude ook trotseerde en korte reis, enkele op de fiets, naar Benthuizen er voor vandaag voor over hadden.

BSC ’68 heeft een wedstrijd minder gespeeld en staat 3 punten boven Moerkapelle. De verdediging is de minst gepasseerde verdediging in deze competitie. De thuisclub begon zeer voortvarend aan het duel. In de eerste minuut al dribbelde een van de middenvelder dwars door de verdediging van Moerkapelle. Vlak voor keeper Sloof wilde hij hem met een lobje verschalken, maar de ervaren keeper Sloof belette dit hetzij ter nauwer nood. Moerkapelle kwam daarna ook redelijk in haar spel en wist BSC ’68 op de eigen helft terug te dringen. Een corner van Moerkapelle zijde stichtte het eerste gevaar in het strafschopgebied van BSC ’68. Van den Hoven kopte goed raak, maar de keer van BSC ’68 wist de bal nog te pareren. Het kopduel resulteerde in een hevig bloedneus voor één van de verdedigers van BSC ’68. Het duel werd lang onderbroken en de scheidsrechter van dienst bood ondersteuning bij het verhelpen van de neus blessure. Nadat de handen gewassen waren werd de wedstrijd na 8 minuten voortgezet. Na enige tijd keerde de verdediger met een bebloede prop in de neus weer terug het veld in. De wedstrijd was enigszins uit het ritme en lange tijd ging het spel in de eerste helft ij een matig duel veelal op en neer. Tien minuten voor rust greep Van Nieuwkoop op het midden veld met een sliding uiterst  correct in, echter een gemakkelijk gegeven gele kaart was zijn onterechte beloning. Op een kopbal na van de hardwerkende Sluiter vlak voor rust viel er eigenlijk over de eerste helft weinig bijzonder meer te melden.

De tweede startte met een iets meer aanvallend Moerkapelle. Timon van Dam is de BSC verdediging te slim af en gaat recht op de keeper af. Van Dam is niet koelbloedig genoeg en zijn schot gaat ruim over het doel. Tien minuten na rust speelde de aanval van Moerkapelle de verdediging van BSC ’68 even zoek, maar deze kans werd niet benut. Evenals een schot van Koorevaar dat daarna net over ging. BSc ’68 valt aan en een mooie steekpass op de diepgaande spits levert een schot richting de kruising op dat bijna tot een doelpunt gepromoveerd zou worden, maar weer is het Sloof die gestrekt naar de bovenhoek gaat en met zijn vingertoppen de bal uit het doel weet te werken. Trainer Peters wisselde Van Dam en bracht Koolhaas als nieuwe spits binnen de lijnen en Jager werd gewisseld voor De Bruin. Het leek er op of Moerkapelle nog meer op de aanval wilde gaan spelen. Echter een blessure van Van den Berg enkele minuten later verstoorde dit plannetje. Van den Berg moest zich laten vervangen en ook Salm kwam binnen de lijnen. Ook BSC ’68 zag dat er nu twee verdedigers waren vervangen en zette het eind offensief in. Ook dat leverde in eerste instantie met verschilleden counters meer kansen voor Moerkapelle op, maar ook de backs van BSC ’68 weten heel goed wat verdedigen is. Een kwartier voor tijd ging een vrije trap gevaarlijk laag vlak voor doel van BSC ’68 langs. Daarna wist keeper Sloof Moerkapelle vanmiddag met enkele hele goede en een sublieme redding in de wedstrijd te houden. Even later kreeg Koorevaar de grootste kans van de middag om Moerkapelle op voorsprong te zette. Zijn rush was goed, maar zijn schot vlak voor doel was een simpele prooi voor de keeper van BSC ’68. Tien minuten voor tijd kreeg Sluiter nog een goede kans met het hoofd, maar de aanvalslinie van Moerkapelle kreeg de bal er vanmiddag niet in.  Zoals zoveel keer gebeurd kreeg ook Moerkapelle vanmiddag het deksel alsnog op de neus. In de 85ste minuut wist BSC ’68 uit een corner vrij onverwacht toch nog raak te koppen. De vreugde bij de thuisclub was groot. Moerkapelle probeerde alsnog een puntje te veroveren. Een schot van Salm ging net naast het doel van BSC ’68 en in de laatste minuten wist BSC ’68 met een uitval de zege helemaal veilig te stellen. Jammer voor Moerkapelle en BSc ’68 zat het vanmiddag niet tegen. Moerkapelle speelt aanvallend voetbal, maar weet hiermee tegen de bovenste clubs nog net geen echte vuist maken.

Moerkapelle speelt voor de winterstop nog één wedstrijd. Dat ie volgende week tegen nieuwkomer v.v. Cabauw dat deze week maar net aan van v.v. Haastrecht verloor. Voor diegene die het niet weten Cabauw is een klein dorp in de gemeente Lopik, in de provincie Utrecht. Ruim 36 km vanaf Moerkapelle. Het dorp ligt in de polder Lopikerwaard.