Goede prestatie en inzet Moerkapelle 1 beloond met punt in en tegen Haastrecht 1

VV Haastrecht 1

23 november 2019 14:30

J.J.J. (Joppe) Dingemanse

Moerkapelle 1 reisde na vorige week ook zaterdagmiddag jl. weer af naar een nieuwkomer in de zaterdagcompetitie. Dit keer naar Haastrecht om te spelen tegen VV Haastrecht (VVH). Evenals tegen Gouderak vorige week gold ook hier dat het zal ergens in de begin jaren negentig van de vorige eeuw moet zijn geweest dat beide elftallen elkaar, toen nog op zondag, in de competitie op prestatief niveau voor het laatst hebben ontmoet.

VV Haastrecht is goed begonnen en staat op een mooie 3 plaats op de ranglijst. Moerkapelle ving vanmiddag aan met Steven Vonk in de basis voor de geblesseerde Van Nieuwkoop. Moerkapelle was na het toch wel wat teleurstellende gelijkspel van vorige week gebrand op een goede wedstrijd vanmiddag. Moerkapelle begon ook heel strek aan de wedstrijd en VVH moest direct al stevig verdedigen want Moerkapelle koos met de snelle spitsen onmiddellijk de aanval. Het eerste half uur had Moerkapelle dan ook tegen de algemene verwachting de overhand op het veld. VVH had moeite om in haar spel te komen. Mogelijkheden waren er in die fase voor Van Dam onder meer uit een voorzet van Koorevaar. Na een half uur spelen volgde het eerste kansrijke schot van VVH op het doel van keeper Sloof. Daarna was het weer de buurt aan Moerkapelle dat vlak voor rust twee goede mogelijkheden had om de score te openen. De eerste was na aangeven van Koorevaar voor Sluiter die zijn schot gepareerd zag en de rebound voor Van Dam ging er niet in. De tweede goede mogelijkheid werd afgefloten buitenspel ! Dat was vanmiddag de eerste keer dat de meningen daarover waren verdeeld.

Met een licht veld overwicht voor Moerkapelle gingen beide ploegen de rust in met een 0-0 stand.

Moerkapelle begon na rust met het zelfde spelbeeld en kreeg aanvankelijk ook de beste mogelijkheden om de score vanmiddag te openen. Dat duurde ook niet lang want in de 52ste minuut was het raak. Een goede inworp van Jager op Van Dam gaf hem de mogelijkheid om aan zijn tegenstander te ontsnappen. Hij paste voor de verdediging langs op Sluiter die op zijn buurt Koorevaar wist te bereiken. Deze aarzelde niet en haalde de trekker over. Zijn diagonale schot richting de ander hoek van het doel en was raak. Voor Koorevaar, na 6 assists dit seizoen ,zijn eerste bevrijdende competitie doelpunt. De tot dan toe verdiende 0-1 voorsprong was hiermee een feit. Vlak daarvoor had de grensrechter van VVH zich wegens een blessure zich moeten laten vervangen. Moerkapelle drukte door en enkele minuten later werd een schot van Sluiter knap gekeerd. VVH zag dat het uit een ander vaatje moest gaan tappen als men vanmiddag nog een punt wilde behouden. Met de lange bal en enkele schoten op het doel van keeper Sloof probeerde men de wedstrijd een ander beeld te geven, maar Moerkapelle gaf weinig weg. Een zeer harde overtreding van VVH zijde werd gebruik om nog meer olie op het vuur te gooien. Zo werd het alsnog een spannende tweede helft. Na ruim een uur spelen was het Van Dam die werd weggestuurd, maar wegens vermeend buitenspel werd teruggefloten. Een vrije trap van VVH ging daarna net over. Cruciaal vanmiddag was het moment enkele minuten later. Een doelpunt van Moerkapelle moest (weer) wegens buitenspel op aangeven van de grensrechter, door de goed leidende scheidsrechter, worden geannuleerd. Dat onderdeel van het spel blijft cruciaal en lastig te beoordelen, maar de meningen waren hier vanmiddag zeker regelmatig over verdeeld. Hieruit putte De thuisclub moed, wisselde in de 70ste minuut op het middenveld dat voor Moerkapelle even zoeken betekenen. Dat leverde vrij onverwacht direct toch een doelpunt voor de thuisclub op. VVH trok op links ten aanval en de spits zocht een gaatje om te kunnen schieten. Dat lukte hem ook uit een onverwachte positie bracht hij VVH, met een goed schot in de korte hoek, dat ook keeper Sloof enigszins heb moeten verrast, op gelijke hoogte. Moerkapelle gaf niet op en wisselde eveneens. Vijf minuten late was het Van der Salm die met een goed schot bijna doel trof. Het was dat de keeper van VVH de bal nog net met de vingertoppen op de lat kon tikken en even later was het Van den Hoven die zijn kopbal ook weer door de keeper van VVH nog net zag worden gepareerd. De thuisclub probeerde daarna nog van alles om alsnog het winnende doelpunt te forceren dat lukt niet en het was maar goed dat het de scheidsrechter ontging dat een verdediger van VVH in de laatste minuut op het middenveld de bal met de hand tegen hield en zo Sluiter een vrije doorloop ontnam, anders had het zeker nog wel eens heel sneu voor de thuisclub kunnen aflopen vanmiddag. Desalniettemin was het gelijke spel vanmiddag een terecht uitslag gezien het algemene gehele beeld van de wedstrijd. Moerkapelle had zich vanmiddag goed hersteld na vorige week, heel goed geweerd en laten zien wat het waard is.

Door het ongelijke aantal teams in de competitie volgt nu voor Moerkapelle eerst een weekje rust en daarna staat er op 7 december weer een uitwedstrijd (drie op een rij) dan tegen buur BSC “68 in Benthuizen op het programma, met de ervaring van vandaag beloofd dit mogelijk wel eens een uitdagende en mooie wedstrijd te kunnen worden.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Jop van den Berg, Thom van den Berg, Steven Vonk, Davey Jager, Daniel van de Hoven, Stef van der Salm, Harmen Verweij, Timon van Dam (70: Michael Koolhaas), Laurens Sluiter, en Tim Koorevaar (84: Remon de Bruin).