Moerkapelle 1 herstelt zich en wint na drie seizoenen weer eens van SPV ‘81 1

SPV '81 1

4e klasse B

24 november 2018 14:30

Op de koude zaterdagmiddag 24 november trad Moerkapelle 1 thuis aan tegen SPV ˊ81 1 uit Polsbroek. SPV ’81 is een van tegenstanders waar Moerkapelle al jaren tegen speelt en de laatste jaren, sinds 2015, niet meer heeft weten winnen. Dus vanmiddag was er Moerkapelle veel aan gelegen om, na twee nederlagen op rij, weer eens de punten thuis te houden.

Dat zag er van meet af aan ook al goed uit, want vanaf de aftrap ging de bal naar Van Nieuwkoop die direct een pass gaf op de snelle Koorevaar. Die op zijn buurt zijn rush afronden met een perfecte voorzet op Van Dam. Hij zette Moerkapelle binnen 20 seconden op 1-0. Een onverwacht heel goed begin, in tegenstelling tot de laatste wedstrijd thuis tegen Gouda, waar we binnen 30 seconden op 0-1 achter kwamen. SPV ˊ81 was enigszins geschrokken van deze vroege treffer, maar herpakte zich goed en binnen het kwartier had de tegenstander de gelijkmaker kunnen scoren. Uit een goede voorzet vanaf links werd bal op de lat gekopt. Moerkapelle zette meteen daarna door en had het betere van het spel. Het was Van Nieuwkoop die in de 20ste minuut vanuit een corner bij de eerste paal de 2-0 knap binnen kopte. Vlak er na kreeg Verweij al de kans om de deur geheel dicht te doen. Een vrije schiet kans belande in de handen van de keeper. Ook in de 37ste minuut was het Verweij die na een rush zijn schot op de lat zag belanden. Vlak voor rust kreeg SPV ˊ81, vanaf links, nog een keer de kans om de aansluitingstreffer te maken, maar de spits kwam hiervoor net iets te laat. Zo gingen beide partijen de rust in met, gelet op het spelbeeld,  een verdiende voorsprong voor Moerkapelle.

Direct na de rust kreeg De Bruin vanuit een corner een grote kopkans op de 3-0. Zijn kopbal belande op de lijn van waar de bal werd weggewerkt. Maar de aller grootste kans op die 3-0 kreeg Van Dam enkele minuten later vanuit een vrije loop op de keeper van SPV ˊ81. Zijn slappe schot belande in de handen van de alerte en goede keeper van SPV ˊ81. De wedstrijd kabbelde voort en onder koude omstandigheden werd het voetbal er van beide kanten zeker niet beter op. In de 83ste minuut kreeg van Dam nog een kans vanuit een goede voorzet van Koole en in de 90ste minuut scoorde Koolhaas op het randje van buitenspel wel, maar deze goal werd wegens buitenspel afgekeurd. Uit de vrije trap wist SPV ˊ81, dat inmiddels opportunistisch trachtte de aansluitingstreffer te realiseren, wel te scoren. Een onverwacht hard en diagonaal schot vanaf de rechterzijde was ook niet houdbaar voor de keeper van Moerkapelle. Dat leverde de 2-1 op en nog enkele spannende minuten dat Moerkapelle eigenlijk over zichzelf had afgeroepen. Als je zoveel kansen krijgt en nodig hebt dan is het een voetbalwet dat de goal soms wel eens aan de andere kant kan vallen. Gelukkig gebeurde dat vanmiddag niet nog een keer en wist Moerkapelle, sinds 3 jaar, ook met een zeer matige tweede helft van beide kanten, weer eens met 2-1 van het altijd hard werkende en nu ook jonge SPV’81  te winnen. Volgende week wacht Moerkapelle de verre uitwedstrijd tegen V.V. Rijnstreek. Moerkapelle zal ook dan op zijn hoede moeten zijn, want ook daar is het lang niet altijd eenvoudig om één of meerdere punten mee huiswaarts te nemen.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Pieter Verweij (78: Richard Koole), Thom van den Berg, Thijs van Nieuwkoop, Davey Jager, Remon de Bruin, Jaron van Dommele, (67: Frank van der Bas),Tim Koorevaar, Daniel van den Hoven, Tim Koorevaar (52: Michael Koolhaas), Timon van Dam, Harmen Verweij.