Moerkapelle 1 speelt gelijk tegen Rohda ’76 en zet mooie reeks voort

4e klasse B

16 februari 2019 14:30

G. Potuijt

Moerkapelle 1 speelde zaterdag jl thuis tegen Rohda ’76. In de uitwedstrijd was Moerkapelle kansloos, maar Rohda ’76 maakt een moeilijke periode door en staat inmiddels met 1 wedstrijd minder net onder Moerkapelle op de ranglijst. Moerkapelle kon vanmiddag de mooie reeks van de afgelopen weken vervolgen. Van Dommele was vandaag afwezig en Den Ouden geblesseerd. Verder handhaafde trainer Peters de samenstelling in basis van vorige week.

Rohda ’76 had ook enkele jeugdspelers in het elftal. In tegenstelling tot de thuisclub begon Rohda ’76 vanaf het eerste fluitsignaal aan te dringen en zat er van meet af aan bovenop. Moerkapelle had het direct al lastig. In de uitwedstrijd leverde dat in de tweede minuut al een strafschop op. Dat duurde nu niet veel langer, want in de zesde minuut was het ook nu prijs. Na een onnodige en onhandige duw net binnen het strafschopgebied wees de scheidsrechter naar de penaltystip. De strafschop werd feilloos binnengeschoten. Een tegenvaller voor Moerkapelle, maar ook een signaal om beter bij de les te blijven. Het was Rohda ’76 dat in eerste instantie kon blijven aanvallen. Na een kwartier spelen deed Moerkapelle iets terug. Jager zette een vrije trap goed voor. De bal werd richting doel gekopt en daarna nog net door Van den Hoven geraakt met het hoofd. In een uiterste poging kon de keeper van Rohda ’76 de bal nog net overtikken. Moerkapelle kwam meer in de wedstrijd, maar had aanvankelijk toch te weinig grip op het middenveld. Een voorzet van Van Dam kon door Koolhaas net niet worden binnen gewerkt en een schot van Jager werd door de keeper gepareerd. Aan de andere kant hield Sloof een schot van Rohda ’76 er goed uit. Vlak er na was het de sterke spits van Rohda ’76 die de bal goed wist af te schermen, weg draaide in het strafschopgebied en de bal laag voor wist te zetten. Op de inglijdende aanvaller kwam de verdediger van Moerkapelle net te kort. Zo was het na iets meer dan een half uur spelen al 0-2. Moerkapelle moest echt uit een ander vaatje gaan tappen om vanmiddag nog één of meerdere punten thuis te houden. Dat gebeurd ook, want nog geen 5 minuten later was het Koolhaas die een goede voorzet van H. Verweij keurig binnen kopte. Zo gingen beide ploegen de rust in met een 1-2 stand.

In de tweede helft wist Moerkapelle van meet af aan uit dat andere vaatje te tappen. Het was agressiever en kreeg meer en meer, mede door enkele wissels, het middenveld beter in handen. Toch was het Rohda ’76 dat eerst nog net over schoot en een doelpunt terecht wegens buitenspel afgekeurd zag worden. Halverwege de tweede helft paste H. Verweij op de op rechts vrij staande Van Dam, die zijn voorzet wederom door Koolhaas keurig onderkant lat zag worden binnengekopt. De 2-2 gelijke stand was hiermee een feit. Daarna had Moerkapelle het heft in handen en kwam Rohda ’76 zelden meer echt aan aanvallen toe. Het was Moerkapelle dat dicteerde en kansen creëerde. Van Dam schoot op de lat en Koolhaas raakte nog de buitenkant van de kruising. Een overwinning was mooi geweest, maar zat er helaas net niet meer in. Wel was de 0-2 achterstand netjes gerepareerd. In ieder geval een veel beter resultaat dan in de uitwedstrijd. Met nu 19 punten uit 16 wedstrijden staat Moerkapelle even nu op de 8ste plaats. Met één punt als resultaat blijft het op de ranglijst een strijd om de aansluiting naar boven toe te verkrijgen, terwijl de elftallen onder ons de aansluiting met Moerkapelle wel weten te behouden. Los van de koppositie is het vanaf plaats twee en in de middenmoot elke week een strijd om de positie te behouden. Volgende week dient Moerkapelle 1 de eerder afgelaste uitwedstrijd tegen de ruim alleen boven aanstaande koploper sv Gouda 1 in te halen.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Pieter Verweij, Mischa Slingerland, Thom van den Berg, Davey Jager, Daniel van den Hoven, Joop van Beek (75: Thijs van Nieuwkoop) , Frank van der Bas (59: Remon de Bruin), Timon van Dam (73: Tim Koorevaar), Michael Koolhaas, Harmen Verweij,