Knappe zege Moerkapelle 1 thuis tegen VEP 1

4e klasse B

6 april 2019 14:30

A. Heemskerk

Moerkapelle 1 speelde zaterdag jl. thuis tegen VEP 1. De tegenstander strijd om de tweede plaats op de ranglijst en presteert redelijk goed. Moerkapelle verloor de uitwedstrijd in de winter in Woerden met maar liefst 4-0. Maar het goede nieuws is dat Moerkapelle thuis dit seizoen alleen nog maar van  koploper Gouda heeft verloren. Kortom het kon een spannende wedstrijd worden en dat werd het ook.

Een vrijwel compleet Moerkapelle 1 startte vol overtuiging aan de wedstrijd. Er werd direct al druk uitgeoefend op de verdediging van VEP. Er ontstonden enkele mogelijkheden, maar aanvankelijk ook niet meer dan dat. Na een kwartier spelen kwam VEP iets meer in haar spel en wist vanuit een corner keeper Sloof onder vuur te nemen. Dit schot werd goed geblokkeerd en de rebound ging naast, maar Moerkapelle was gewaarschuwd, want VEP heeft een behendige jonge linkerspits die de ballen eenvoudig voorbrengt. De volgende korte fase was weer voor Moerkapelle. Harmen Verweij zette na een doorbaak keurig voor de bal was net te hoog voor spits Koolhaas. Halverwege de eerste helft was het toch VEP dat uit een van de spaarzame aanvallen tot nu toe keurig de score wist te openen vanmiddag. Dezelfde nummer 11 (Willebrands)  zette de bal weer keurig voor en de spits van VEP kopte tussen twee verdedigers in de bal netjes langs de binnenkant van de paal binnen. Zo keek Moerkapelle toch weer onverwacht en enigszins tegen de verhouding in weer tegen een achterstand aan. Het goede nieuws is dat de thuisploeg zich redelijk snel wist te herpakken en wederom de aanval opzocht. Moerkapelle voetbalde degelijk en goed. Echter zodra het strafschopgebied in zicht kwam werd het moeilijker om het doel te vinden. Het duurde nog wel 20 minuten voordat het gevaarlijk werd. Eerst een vrije trap van Verweij die in buitenspelpositie werd binnengekopt door Van den Hoven. De oplettende verdedigers van VEP waren net op tijd naar voren gestapt. Even later was het wel raak toen de weer goed op dreef zijnde Harmen Verweij de bal vanaf het middenveld met een steekpass door de hard werkende Koolhaas kreeg toegespeeld. Verweij aarzelde niet en ging vanaf rechts alleen op de keeper van VEP af. Het diagonale schot was nog niet zo eenvoudig, maar hij wist de bal keurig in de verre hoek onder de duikende keeper door te spelen. De op dat moment terechte gelijke stand was hiermee een feit en zo gingen beide ploegen ook de rust in.

De tweede helft was een vrij eenzijdig duel. Moerkapelle was sterker, eigenlijk al vanaf halverwege de eerste helft, en viel aan en VEP verdedigde wat het kon en kwam slechts zelden meer op de helft van Moerkapelle. In de gehele tweede helft wist VEP slecht twee corners te bemachtigen. Moerkapelle was op dreef, maar heeft het veelal wel moeilijk met scoren. De druk op de verdediging van VEP werd opgevoerd. Trainer Peters bracht met Koorevaar en Voskuilen verse aanvallers in. Een kwartier voor tijd ontsnapte de hard werkende Koolhaas op het randje van buitenspel, of wellicht net niet, aan de centrale verdediger van VEP. Hij tikte de bal daarna keurig over de uitkomende keeper heen en de bal rolde tergend traag het doel in. Scheidsrechter van dienst was, zoals hij de gehele wedstrijd floot, resoluut in zijn beslissing en keurde het doelpunt goed. Moerkapelle kwam hiermee een kwartier voor tijd op een 2-1 voorsprong. VEP probeerde het daarna nog wel maar kon aanvallend geen vuist meer maken. Moerkapelle trok de verdiende zege netjes over de streep en bevestigd hiermee nog eens dat het dit seizoen niet eenvoudig is om op het terrein van de Wilde Veenen in Moerkapelle het eerste elftal te verslaan. Moerkapelle blijf vechten voor de punten en de revanche zich voor de grote uitslag in Kamerik die hiermee weer te niet is gedaan. Volgende week reist Moerkapelle 1 af naar Zegveld om het aldaar op te nemen tegen nummer 6 op de ranglijst Siveo ’60. Thuis speelde Moerkapelle gelijk tegen deze altijd lastige maar goed voetballende tegenstander. A.s. dinsdag speelt Moerkapelle eerst ook nog onder de 23 een oefenwedstrijd tegen Be Fair 3.

Opstelling: Lorenzo Sloof, Pieter Verweij, Thijs van Nieuwkoop, Thom van den Berg, Joop van Beek, Daniel van den Hoven, Marnix den Ouden (63: Tim Koorevaar), Remon de Bruin, Harmen Verweij, Michael Koolhaas, Timon van Dam (87: Joost Voskuilen)